MEDIA

Ordenes magi

Ord trigger tanker og følelser, og jeg blir like fascinert hver gang jeg opplever at små nyanser gjør en STOR forskjell. Skriver Catherine Lemaréchal.

Vi har ofte begrensende overbevisninger som hemmer oss i å få til det vi vil, og det har sitt utspring i hva vi forteller oss selv og andre. Les mer om ordenes magi.

Gjør som delfintreneren

Vet du hvordan man trener delfiner? Treneren bruker en lang stang, som han holder nederst i bassenget. Hver gang delfinen svømmer over stangen, får han fisk. Gradivis heves stangen. Hvis delfinen svømmer under, får han ikke kjeft men får ganske enkelt ikke fisk. Delfiner er svært intelligente dyr, de skjønner fort at den ønskede atferden lønner seg. Slik blir de inspirert til og får lyst til å gjøre sitt beste.

Les mer om inspirasjon og motivasjon


Vi er alle filmprodusenter

Hver eneste dag lager vi filmer i eget hode. Spørsmålet er, hva slags filmer lager vi? Er det skrekkfilmer eller er det gode filmer? Hvilket terningkast ville du ha gitt dem? 1 eller 6? I det øyeblikket vi blir bevisst på at vi kan velge kvaliteten på filmen, er vi i stand til å endre den slik at den støtter oss i stedet for å hemme oss. Les mer om hvordan få mer av det du ønsker deg


Slutt å kaste gélé på folk

Sitatet til den franske forfatteren Voltaire "Hemmeligheten ved å kjede folk, er å fortelle alt" var sant på 1700-tallet, og det er enda mer relevant i dag. Vi har hørt det før: "Less is more"…. Les mer om hvordan du kommuniserer effektivt


Nettverksbygging

- Det gjelder å ha et vinn-vinn perspektiv

Nettverksekspert Catherine Lemaréchal forteller hvordan du bygger et profesjonelt nettverk for å få fart på karrieren.

Innslaget er hentet fra Karrierestart.no/tv. Få tips om hvordan du bygger nettverk

Språk skaper virkelighet

Vil du ha mer energi og handlekraft? Gjør noe med ordene du bruker. Små nyanser i språket vårt, har en stor effekt på vårt humør, vårt tankesett, på våre relasjoner og på hva vi oppnår av resultater.

Les artikkelen om hvordan språk skaper virkelighet

Hva er viktig?
Hvor gode idéer får vi eller beslutninger tar vi når det koker i topplokket?
Vi trenger alle å skape rom for å fordøye inntrykk, dele erfaringer og diskutere ulike utfordringer. Det er så godt å ta seg tid til å reflektere i en hverdag hvor mye krever vår oppmerksomhet, hele tiden. Det gir nye perspektiver og verdifull innsikt.
Les mer om kunsten å prioritere


Lytt!
Helt fra vi var barn har vi lært - og blitt oppfordret til - å snakke,
men vi har ALDRI lært å lytte, og de fleste er skikkelig dårlige til det.
De fleste lytter for å svare, mens få lytter for å forstå. "Søk først å forstå, deretter å bli forstått", er FranklinCoveys femte vane. Jeg har lyst til å gjengi et sitat fra de 7 Gode Vanene. Les mer om hvordan bli god til å lytte.


Fra ord til handling
Nytt år, nye muligheter. Har du også noen forsetter for det nye året? Hvorfor sprekker de fleste av oss før vi begynt? Til våren utgir Liv Arnesen boken "Ekspedisjonsmodellen" sammen med Catherine Lemaréchal og Rune Semundseth. Boken handler om hvordan du og jeg kan få hjelp til å nå mål.
Les mer om hvordan du kan nå dine mål Fra ord til handling.pdf


Tilstandsmestring

Den tilstanden du er i, er helt avgjørende for hvilke resultater du oppnår. Forskningen til Harvard professor Shawn Achor viser til at når hjernen har et positivt fokus, versus negativt eller sågar nøytralt, så presterer vi bedre på nær sagt alle områder.




Jakten på tidstyven

Vi er nærmest hjernevasket til å tro at alt haster. Og mange bommer når
de skal prioritere: De prioriterer det som presumptivt haster fremfor det som er viktig. Ifølge FranklinCovey, bruker folk 50 prosent av tiden sin, både på jobb og privat, på ting som ikke er viktig.

Her er noen tips som kan gi deg en bedre hverdag.

Les om hvordan jobbe smartere i artikkelen s. 1 og s. 2 av Hilde Oreld i Finansavisen.




Kroppsspråket avslører deg

Det er ikke det du sier som er viktigst når du skal overbevise noen. Det er måten du sier det på. Den non-verbale kommunikasjonen spiller en større rolle enn mange kanskje tror. Om du holder et foredrag, vil publikum vektlegge kroppsspråk og talemåte i større grad enn det du faktisk sier. 93 prosent av kommunikasjonen er non-verbal, fastslår Catherine Lemaréchal, rådgiver innen merkevarebygging og kommunikasjon.

Les mer om non-verbalkommunikasjon


Relasjoner og nettverk
"Nettverk er alt. Spesielt med min bakgrunn, har jeg all grunn til å si det!" sa motstandsmannen Gunnar Sønsteby. I hans tilfelle betød nettverk forskjellen på liv og død. Det er sjeloden det er så dramatisk, men i overført betydning så kan det bety do or die for en virksomhet.
Les mer om relasjoner og relasjoner og nettverk i vedlegg til Finansavisen 30.01.13.


Slik reduserer du stress enkelt
Med enkle grep kan du gjenvinne ro og kontroll, skriver Catherine Lemaréchal på Hegnar Online Kvinner.

Her er noen tips som kan bidra til å redusere stressnivået ditt i hverdagen. «Vaner er til å begynne med som trådene i et spindelvev, siden blir de til tykke rep.» - Spansk ordtak

Les mer om stressmestring på Hegnar Online Kvinner.




Nettverk kan gi drømmejobben
For å skaffe seg et godt nettverk må man være nysgjerrig, villig til å bruke litt tid og tenke at dette er en god investering. For eksempel lønner det seg å gå på frokostseminarer. På slike steder kan man få inspirasjon og man får treffe mennesker med samme interesser, sier Lemaréchal til Nettavisen NA24.

Hun forteller at på slike steder er man i samme ærend, og derfor er det lettere å komme i kontakt.

Les mer om nettverk på NA24




Glem sommerjobben og start nettverksbygging
Min erfaring er at nettverk er noe av det viktigste du kan ha fordi mange jobber ikke blir utlyst, men formidles gjennom kjente, sier kommunikasjonsrådgiver i Ticato og nettverksbyggingsekspert Catherine Lemaréchal til DN.no. Hun holder foredrag om nettverksbygging, blant andre for studenter og ingeniører ved organisasjonen Norges Ingeniør- og Teknologorganisasjon (NITO). Lemaréchal mener det beste en student kan gjøre er å bli aktiv på å bygge nettverk.

Les mer om nettverksbygging på DN.no


Belønning virker mot sin hensikt
Ytre belønning har en tendens til å underminere motivasjonen vår, og allikevel bruker bedrifter fortsatt metoder som har gått ut på dato, og som virker mot sin hensikt. Harvard professor Daniel H. Pink har forsket på motivasjon, og hvordan ytre vs. indre stimuli preger våre resultater. Omfattende forskning avslører at menneskelig motivasjon virker motsatt av det mange tror. Det er et gap mellom det forskningen viser, og det næringslivet praktiserer.




Nettverk fra første studiedag
Nettverksbygging er alfa og omega for å nå
toppen, sier ekspert på karrièreutvikling og nettverk,
professor Johan Olaisen. Spesielt i turbulente tider som dette, blir relasjoner viktige. Det er mye lettere å ansette en person du kjenner på
forhånd, da vet du hva han eller hun står for. Når du får anbefalt
noen fra noen du kjenner, så fjerner du tvil. Sånn sett er det en fantastisk fordel å kjenne mange, sier Catherine Lemaréchal.

Les mer om nettverk i Aftenpostens artikkel fra 07.09.2011


Jobb smartere
Hvordan skal du sikre at du får brukt tiden på det som er viktig for deg?
Mange opplever å bli slukt av epost og konstante avbrytelser. Husk at hver gang du blir avbrutt, tar det 8-20 minutter å komme tilbake. Skru av "pop-up" funksjonen i mailen din, bare med den enkle endringen kan frigjøre mye tid. Det som "haster" kan være noe som du eller andre opplever at du straks må ta deg av, men som når du tenker etter faktisk ikke har så stor betydning.


De mest suksessfulle lederne
Mange ledere er bedre til å håndtere tall enn mennesker.
- Ofte har vi sett at dyktige medarbeidere blir forfremmet til ledere fordi de er sterke faglige, men dessverre altfor sjelden blir de gitt forutsetninger for å kunne gjøre en god jobb som leder. Dermed taper bedriften på to fronter - de mister sin beste fagperson, og de får en dårlig leder, sier av Catherine Lemaréchal i Ticato AS til HegnarKvinner. Les mer om ledelse på Hegnar Online.


Lykkeformelen er snudd på hodet
Hva sier så nyere forskning om lykke? Mange er fanget i en antagelse om at bare de fullfører utdannelsen, bare de får seg jobb, får kjæreste, kjøper drømmehuset osv. så blir de lykkelige. Altså, suksess må komme først - så følger lykken som en belønning, langt der fremme i tid.
Forfatteren Shawn Achor hevder at lykkeformelen fungerer stikk motsatt
- først lykke, så suksess.




 Gelé-effekten
Noe må gå på offerbålet, for at det som står igjen skal være tydelig.
Den franske forfatteren Voltaire sa en gang: "Hemmeligheten ved å kjede folk, er å fortelle alt." Det var sant på 1700-tallet, og det er enda mer relevant i dag.
Mange har hørt det før: "Less is more", men hvor ofte tar vi det innover oss, og former vår kommunikasjon deretter?
Les mer om god kommunikasjon på Hegnar Online.



En ny dimensjon lederskap
På Lederspa får norske ledere innblikk i en ny dimensjon
lederskap. Her skapes det bevisstgjøring, og det flyttes grenser for
hva som er mulig. Det handler om tillit og kommunikasjon.

Les mer om en ny dimensjon lederskap i utgaven av FLAIR business 06/08.




Fokuser på mulighetene
Hvordan vi takler utfordringer har med innstillingen vår å gjøre. Ved å bevisstgjøre deg at det i enhver situasjon finnes en mulighet, er du bedre i stand til å takle utfordringene du møter. En nyttig teknikk, er å hente frem erfaringer fra situasjoner hvor du har løst utfordringer på en god måte. Da kommer du lettere i en positiv tilstand, som igjen gjør at du ser annerledes på ting.

Les mer om fokus på muligheter i Kamille.


Form over innhold
Norske næringslivsledere og politikere er for dårlige til å kommunisere. De snakker ikke så folk forstår, og de evner ikke å engasjere. Problemet ligger snarere i formen enn i innholdet. I næringslivet, som i politikken, sikrer gode kommunikasjonsevner deg et reellt konkurransefortrinn.

Les mer om kommunikasjon i kronikken i DN.



MOT til å bry seg
MOT er en ideell organisasjon som skal styrke ungdoms mot til å ta vare på seg selv og hverandre. Vi jobber holdningsskapende, med fokus på verdier, valg og tro på egne krefter. - Når vi er i klassen er det lov til å snakke om vanskelige ting, og klassen blir mer sammensveiset sier en elev på Holmlia skole.
Les mer om hvordan MOT jobber med ungdom.



MOT på timeplanen
"Før turte jeg ikke å snakke med noen, men da MOT kom ble det fint. Nå tør jeg prate med alle sammen". Dette skriver en tiendeklassing ved Holmlia skole som i løpet av tre år har hatt besøk av representanter fra stiftelsen MOT i klassen. "Jeg har funnet ut av hva som er meg", skriver en annen. Les mer å styrke ungdommers MOT i bladet FeelGood.