Innsikt nr. 19 | Lytt!

Helt fra vi var barn har vi lært - og blitt oppfordret til - å snakke,
men vi har ALDRI lært å lytte, og de fleste er skikkelig dårlige til det.

Har du noen gang sitter ved siden av noen i en middag, som bare var opptatt av å snakke om seg selv? Har du opplevd å fortelle noe og den du snakket med var fraværende?

Du er ikke alene...

Legg merke til neste gang du hilser på noen du aldri har truffet før, de fleste er mer opptatt av å si sitt eget navn, enn å lytte til hva den andre sier. En venn av meg gjorde et eksperiment, og presenterte seg som hel kveld som "en bunt gulrøtter". INGEN reagerte!

De fleste lytter for å svare, mens få lytter for å forstå. "Søk først å forstå, deretter å bli forstått", er FranklinCoveys femte vane. Jeg har lyst til å gjengi et sitat fra de 7 Gode Vanene.

Når jeg ber deg om å lytte, og du begynner å gi råd, har du ikke gjort det jeg ba deg om.
Når jeg ber deg lytte til meg, og du begynner å fortelle meg hvorfor jeg ikke bør føle slik,
tramper du på følelsene mine.
Når jeg ber deg om å lytte, og du føler at du må gjøre noe for å løse problemet mitt, har du sviktet meg,
selv om det kan høres merkelig ut.
Lytt! Alt jeg ber om er at du lytter, ikke at du sier eller gjør noe - bare hør på meg.
- Ralph Roughton.

Innen coaching snakker vi om tre nivåer av lytting: Subjektiv, objektiv og global lytting.

Subjektiv lytting: Her er vår indre dialog aktiv. Det handler om deg og ditt, du har fokus på egen indre stemme, og det gjør at du ikke hører ordentlig etter.

Objektiv lytting: Her har du all oppmerksomhet rettet mot den som snakker, alt rundt er koblet ut. Du er oppmerksom på stemmeleiet, og hører mer enn bare ordene, du hører også budskapene.

Global lytting: Du tar inn alt! Du er var på hva slags energier det er her. Hva er det usagte? Hvis du kommer inn i et rom hvor det er uoverens-stemmelse, merker du det med én gang. Du lytter til det som foregår rundt, det er som om du har antenner, du tar inn det som foregår. Når du sier noe selv, er du var på hvordan vedkommende opplever det.

Det er godt å bli lyttet til med full oppmerksomhet, på en måte som gjør at vi får lyst til å fortelle mer. Det er dessverre sjelden vi opplever det, mye på grunn av at teknologien griper mer og mer inn i hverdagen vår, og tar stadig større plass på bekostning av nærvær. Vi trenger alle å trene på det, for å bli bedre. Neste gang du snakker med noen, tren på å lytte aktivt med hele deg, og legg merke til hvilken effekt det har på relasjonen.

Lykke til!

Du finner tidligere utgaver av Innsikt her.
Nysgjerrig på De 7 Gode Vanene til FranklinCovey? Du kan lese mer om vanene her.