Innsikt nr. 6 2012 | Gelé-effekten

Sitatet til den franske forfatteren Voltaire ”Hemmeligheten ved å kjede folk, er å fortelle alt» var sant på 1700-tallet, og det er enda mer relevant i dag. Vi har hørt det før: ”Less is more”, men hvor ofte tar vi det innover oss, og former våre presentasjoner deretter? Lær deg kunsten å velge bort, The Art of Sacrifice. Noe må gå på offerbålet, for at det som står igjen skal være tydelig.

Boken ”The Jelly Effect” fanget min interesse, både fordi tittelen var annerledes, og fordi innholdet illustrerer en utfordring jeg stadig møter: For mye informasjon!

Vi vil så gjerne fortelle alt, og da drukner hovedbudskapet! Metaforen forfatteren Andy Bounds bruker er: ”Business people say to much irrelevant stuff. It’s like filling a bucket with jelly, and flinging it at the other person, hoping some of it will stick.» Slutt å kaste gelé!

Daglig blir vi tyrannisert med en mengde irrelevant informasjon. Hvor mange av oss har ikke opplevd å bli utsatt for dårlige firmapresentasjoner eller foredrag hvor vi etter få sekunder forstår at vi nok en gang vil komme til å kjede oss til døde? ”Vi er representert i 20 land, og har 1000 ansatte, bla bla bla …» gjesp, hvem bryr seg? Det eneste kunden er opptatt av, er ”What’s in it for me?”, på hvilken måte kan dere hjelpe meg? Hva vil jeg få, helt konkret, ut av å inngå en avtale med ditt firma?

Kom frem til poenget raskt, før du mister folks oppmerksomhet.

Tips
Når du skal kommunisere – det være seg skriftlig eller muntlig – tenk igjennom og skriv ned:

1. Målet ditt. Hva ønsker jeg å oppnå med dette foredraget/mailen/møtet – helt konkret?
2. Hovedbudskapet. Essensen i det jeg vil formidle, i én setning.
3. Ønsket etterlatt inntrykk. Hva vil du at folk skal tenke, føle og kanskje til og med gjøre?

Har du disse tingene klart for deg, og du har skrevet dem ned, er sjansene mye større for at du når igjennom med ditt budskap. Et par tilleggstips:

4. ”Keep it simple” og vær konkret (barber bort alt som ikke er relevant, og bruk eksempler for å illustrere poengene dine).
5. ”Facts tell, stories sell” – formidle i form av historier. Vi liker å bli fortalt historier til, de gjør at vi lytter, husker og – dersom de er gode nok – gjenforteller dem.

Tenk på gelé-effekten neste gang du tar ordet, og sørg for å være kort, konsis og verd å lytte til.

Lyst til å lære om presentasjonsteknikk og bli tryggere foran et publikum? Les mer her.
Du finner flere boktips her.

Legg inn en kommentar

© 2018 - Ticato, All rights reserved

Lukk meny