Posts

Du er budskapet

 

Give and take – Adam Grant

 

Raushetens tid – Kathrine Aspaas

 

Made to Stick

 

 

Innsikt nr. 32 2018 | 80/20 prinsippet

80/20-regelen, også kalt Pareto-prinsippet eller Paretos lov, er oppkalt etter italieneren Vilfredo Pareto som i 1906 bemerket at 20% av Italias befolkning eide 80% av verdiene. Det viser seg at dette misforholdet går igjen i veldig mange sammenhenger, som et gjentagende mønster. 80% av resultatene dine skyldes 20% av det du gjør. Små bruddstykker av vår tid er mye mer verdifulle enn all den øvrige tiden. Det gjelder å bruke tid på det som lønner seg. 80% av det du oppnår på jobben, gjør du på 20% av tiden. La oss se på noen flere eksempler, og se om du kjenner igjen mønsteret. 20% av innsatsen skaper 80% av resultatene 20% av kundene står for 80% av omsetningen 20% av kundene står for 80% av klagene 20% av klærne du har i skapet ditt bruker du 80% av tiden De fleste sprer altså sin innsats på altfor mange ting, snarere enn å konsentrere innsatsen om noen få viktige områder. Så hva med å identifisere og skille ut det som virkelig gjør en forskjell, og gjøre mer av det? Tenk etter, hva er de 20% av den jobben du gjør som skaper de beste resultatene? Gjelder dette også for lykken vår? Forfatteren av boken 80/20 prinsippet Richard Koch påstår at 80% av lykken din oppleves i 20% av tiden. Han skriver: “Få mennesker bruker nok tid og omtanke på det å kultivere sin egen lykke”. Tenk på de gangene du var lykkelig og manøvrer deg selv inn i flere tilsvarende situasjoner. De menneskene som lykkes best, er selektive og besluttsomme. De evner å velge og velge bort. Link til en video om 80/20 prinsippet Ønsker deg en god fredag og lykke til! Catherine ;o)

The snowball effect

 

Innsikt nr. 31 2017 | Jakten på mening

Det var en gang to steinarbeidere på middelalderen. Den ene kom alltid utslitt hjem etter dagens arbeid, mens den andre trallet og sang, og virket svært så fornøyd. De var satt til å gjøre nøyaktig samme jobb. Da de ble spurt om hva de hadde holdt på med, sa den første: “Jeg har slitt og slept på stein i hele dag”. Den andre svarte: “Jeg bygger en katedral”. Dette har med mening å gjøre, den meningen vi tillegger vårt arbeid. Det å løfte blikket, og se ting i et større perspektiv. Hvorfor går vi på jobb hver dag, utover det å tjene til livets opphold? Hva er din katedral? Hvorfor gjør du det du gjør? Hva bidrar du med til fellesskapet, som du er stolt av og som gjør en forskjell? Hva er ditt bidrag til at dere når de målene dere har satt dere. Her ligger motivasjon og vilje til innsats, også når det butter og krever noe ekstra av oss. “Go the extra mile, it’s never crowded”. Hvorfor gjør vi det vi gjør? Sterke merkevarer har svaret på hvorfor? De har en visjon som angir retning, verdier som etterleves, tydelige mål som alle kjenner til og lar seg inspirere av, og ikke minst de forteller historier som tydeliggjør hvem de er. De synliggjør hva som er unikt med dem, bygger troverdighet og oppleves som attraktive og relevante. Simon Sinek har en TED-talk som på glimrende vis illustrerer The Power of WHY. Han bruker Apple som eksempel på et selskap som kommuniserer helt annerledes enn mange andre. Hemmeligheten får du her: How great leaders inspire action Ønsker deg en god fredag. Catherine ;o)

Alt sitter i hodet