Posts

Innsikt nr. 4 2012 | Tilstandsmestring

Den viktigste gaven du kan gi deg selv og dine omgivelser, er å ha en daglig morgenrutine hvor du setter deg selv i en god tilstand. Hvorfor? Fordi når du er der, har du tilgang til dine ypperste ressurser. Du har det bedre med deg selv og andre, du tar ting på en helt annen måte, tar bedre beslutninger, du presterer bedre, lærer raskere og husker mer.

Tenk deg at du kommer på jobb og har hatt en krangel med et familiemedlem, du har hatt en tung start på dagen, er sint og irritert, du har kanskje sagt ting du angrer på og føler deg elendig. Da kan noen si noe hyggelig til deg, og du kan risikere å ta det opp i verste mening.

Tenk deg nå et annet scenario: Du har hatt en strålende start på dagen, kanskje var det bursdagen din, du fikk kaffe på sengen, gaver og bursdagskort med rørende hilsner fra barna, du hadde hele familien rundt deg, følte deg elsket og verdsatt, og det var god stemning. Du stråler når du ankommer jobben. Da kan noen faktisk si noe ganske sårende til deg, og det preller av som vann på gåsa. Det biter ganske enkelt ikke på!

Forskningen til Harvard professor Shawn Achor viser til at når hjernen har et positivt fokus, versus negativt eller sågar nøytralt, så presterer vi bedre på nær sagt alle områder:

Så er spørsmålet, hvordan setter jeg meg selv i en god tilstand?

Det er enklere enn mange tror.

Lag en liste over ting som gjør deg glad, ting som gir deg energi. Skriv ned 10 ting som du kan gjøre selv, som du har kontroll over. Fremfor å skrive “At solen skinner” (for det har vi jo ikke kontroll på), skriv “Den gangen jeg satt på hytta og kjente at solen varmet på kroppen”.

Alle våre opplevelser er lagret i nevrologien og fysiologien vår, det betyr at gode opplevelser kan hentes frem igjen når vi måtte ønske det. Det å tenke tilbake på en herlig ferieopplevelse, se for deg det du så, høre det du hørte og virkelig føle det du følte, gjør at du automatisk gjenopplever godfølelsen fra den gang da.

Du kan “copy + paste” tilstander og vi gjør det hele tiden (både gode og dårlige). Feel Good listen blir din beredskapsplan den dagen ting er litt tungt.

 

 

 

Et godt tips
Lag deg et dokument som heter “Hyggelige tilbakemeldinger”. Der tar du vare på komplimenter, mailer og smser som du har fått og som gjorde deg glad. Når du leser dem på nytt, produseres hormoner som endorfiner og serotonin i hjernen, du føler deg glad og kommer automatisk i en god tilstand.

Det du fokuserer på forsterker du, så gå i gang nå og fokusér på det du ønsker mer av.

Lykke til!
Catherine ;o)

Innsikt nr. 5 2012 | Sterke merkevarer

For noen år siden i forbindelse med et foredrag jeg holdt for Rotary, utfordret jeg meg selv på å forklare på en enkel måte hva merkevarebygging eller branding er.

Hvis jeg skulle brukte bare ett ord, hva ville det være?

Jeg landet på valg, merkevarebygging handler om valg – summen av det vi velger å eksponere for omverdenen for at andre skal velge oss. Skal vi være tydelige, må vi også være villige til å velge bort.

Harvard Business School har lenge vært opptatt av hva de bedriftene som lykkes aller best gjør annerledes. Hva er forskjellen som gjør en forskjell? Det viser seg at merkevarer som lykkes over tid har fire ting til felles:

En sterk visjon som inspirerer (utover det å tjene penger til aksjonærene), verdier vi står for, som er kjent og etterleves i organisasjonen, krystallklare
mål og fengende historier. Historiene blir bærerne av de andre elementene.
Jo bedre de er og jo oftere de fortelles både internt og eksternt, jo tydeligere blir merkevaren i folks bevissthet.

Hvilke historier velger dine ledere og medarbeidere å fortelle i det daglige, når de møter kunder og poteniselle kunder, og hvor fengende er historiene?

Taleskriveren til Bill Clinton, Vinca La Fleur, var i Norge for noen år siden. Ett av hennes budskap var: “Facts tell, stories sell”. Vi liker å bli fortalt historier til, de gjør at vi lytter, husker og – dersom de er gode nok – gjenforteller dem. Det er ikke bare barn som liker historier, vi voksne vil også underholdes. Så tenk på det neste gang du får spørsmålet vi ofte får: “Hva driver du med?”. Fortell en historie som er verdt å lytte til.

Ønsker deg en riktig god sommer, og velkommen til flere innsiktsmailer til høsten.

Catherine ;o)

Innsikt nr. 3 2012 | Tips til å håndtere stress i hverdagen

Litt mange mailer da du kom hjem fra påskeferie?

Informasjonsmengden vi daglig utsettes for, oppleves ofte som overveldende og stressende. Det sender oss rett i en såkalt kamp/ fluktrespons, hvor reptilhjernen vår overtar kommandoen.

Reptilhjernen er den eldste og mest primitive delen av hjernen vår, som var godt egnet til å holde oss i live og fikk oss til å reagere hver gang noe nytt oppsto eller vi ble utsatt for fare, som for eksempel fra en tiger. 70% av blodet strømmer da fra hjernen til armer og ben, slik at vi er bedre i stand til å slåss eller flykte.

Problemet er at hjernen klarer ikke å skille mellom en reell tiger – og en annen type «hastesak» for eksempel en mail, eller en annen form for avbrytelse. Hjernen tolker dette som noe den straks må ta seg av, hvilket resulterer i at vi er i konstant alarmberedskap. Hvor gode beslutninger tar vi, når brorparten av blodet har forlatt hjernen?

Stress sliter, og kan true vår helse. De fleste konsultasjoner hos allmennpraktiserende leger skyldes stressrelaterte tilstander, og i den nærmeste fremtid kan utbrenthet blir en av våre største helseproblemer. De fleste av oss tar ikke stresspåkjenninger alvorlig. Vi overser gjerne «den røde lampen» som varsler om at vi er i ferd med å bli «overopphetet. Ofte er den første reaksjonen på varsellampen: «Jeg har ikke noe valg», «Jobben er slik», «Dette går over», «Jeg trenger ikke hjelp». Det som kjennetegner stress, er følelsen av å ikke ha kontroll over en livssituasjon. Mange legger skylden for manglende kontroll og stress på eksterne forhold og tenker: «Hvis bare ditt eller datt hadde vært annerledes, hadde ting vært så mye greiere.» Poenget er at ting er som de er, og vi må selv ta ansvar for det som skjer oss. Måten vi reagerer på stressutløsende faktorer, avgjør om stress blir plagsomt eller helsefarlig. Andries J. Kroese, forfatter av boken «Stress, meditasjon, yoga og avspenningsteknikker.

Tips for å redusere stress i hverdagen:

Pust: Ta deg tid til å trekke pusten ila dagen. Sett deg godt til rette i stolen, lukk gjerne øynene og trekk pusten helt ned i magen (når du pusten inn, skal magen vide seg ut og når du puster ut, trekker du magen inn). Et par minutter er ofte nok til å gi et nytt perspektiv på det du jobber med, og en annen ro og klarere tanker. Små avbrekk som en gåtur rundt kvartalet gjør samme nytten.

Fokusér: En av konsekvensene av informasjonspresset vi utsettes for, er at vi gradvis blir dårligere til å holde fokus på én ting av gangen. Multitasking er en myte – hver gang vi blir avbrutt, tar det et sted mellom åtte og 20 minutter å komme tilbake til det konsentrasjonsnivået vi var på før vi ble avbrutt! Jobb med én oppgave av gangen og gjerne uavbrutt. Skru av pop-up mail, gjør deg selv utilgjengelig i perioder og sett av tid til å lese og håndtere mail. Du kan spare minst én time hver dag.

Spør: Når du får en oppgave, gjør det til en vane å spørre når folk må ha det. Ofte antar vi at ting haster mer enn de gjør, og stresser unødvendig. Legg opp til litt slack i programmet, slik at du har tid mellom møter til å hente deg inn igjen.

Anbefaler denne boken: Stress, meditasjon, yoga og avspenningsteknikker av Andries J. Kroese.

Innsiktsmail startet jeg med i januar 2012, motivert av et ønske om å dele kunnskap, tips og verktøy som kan gjøre hverdagen vår enklere og bedre. Dersom du ikke ønsker å motta slike mailer, setter jeg pris på om du gir meg beskjed.

Ønsker deg en fin dag!
Catherine ;o)

 

MOT til å bry seg

MOT er en ideell organisasjon som skal styrke ungdoms mot til å ta vare på seg selv og hverandre.

Vi jobber holdningsskapende, med fokus på verdier, valg og tro på egne krefter. – Når vi er i klassen er det lov til å snakke om vanskelige ting, og klassen blir mer sammensveiset sier en elev på Holmlia skole.

Les mer om hvordan MOT jobber med ungdom.

 

The Thank You Economy

 

Innsikt nr. 2 2012 | The Happiness Advantage

Takk til alle dere som ga meg en tilbakemelding etter første mailen i januar, og velkommen til noen nye navn på listen. Når det gjelder hyppighet på mine innsiktsmailer, landet jeg på ca. hver 4. uke, basert på feedbacken fra dere. Oftere kan fort oppleves som «støy»… Målet mitt er å dele spennende innsikt jeg kommer over, og gjerne konkrete verktøy som kan hjelpe oss i hverdagen. Denne måneden har jeg lyst til å dele litt av innholdet i en spennende bok: The Happiness Advantage. Mange setter lykke «på vent» fordi de er fanget i en antagelse om at suksess må komme først, for at vi skal kunne bli lykkelige. Bare jeg får den utdannelsen, bare jeg når budsjettet, bare jeg finner drømmehuset, and the list goes on… Shawn Achor har forsket og undervist på Harvard Business School, og er forfatter av boken. Har snur paradigmet på hodet og hevder at lykke kommer først, så følger suksess som en naturlig konsekvens. Det er når vi blomstrer og har det bra, at vi skaper de beste resultatene. Hans kurs i positiv psykologi ble raskt det mest ettertraktede kurset på Harvard. Achors forskning både på studentene på Harvard og i næringslivet i 48 land viser at når vi er i en positiv sinnstilstand (versus nøytral eller negativ), så presterer vi bedre på nær sagt alle områder: Vårt naturlige engasjement øker, vi er mer produktive, vi finner mer kreative løsninger raskere, vi takler utfordringer lettere og håndterer stress langt bedre. Det er mange interessante vinklinger i boken, så det var vanskelig å plukke ut noe jeg ville formidle videre. Men erfaringsmessig er det greit å «Keep it simple».
Den enkleste måten å holde et positivt fokus på – og det som har størst effekt – er å ha gode rutiner, etablere gode vaner. På samme måte som vi trener våre muskler, kan vi trene hjernen. Når vi dyrker nye vaner, utvikles nye nevrologiske koblinger i hjernen. Det vi fokuserer på, forsterker vi. Test ut dette i 3 uker (det tar 21 dager å etablere en ny vane): Legg inn en liten treningsøkt daglig! Velg deg énav disse fem aktivitetene, og legg merke til hva som skjer ;o) Visste du at… Å tenke på noe du er takknemlig for i 2 minutter endrer blodbildet ditt,og energien i kroppen flyter friere! 2 minutter – en liten investering som har stor effekt. Ønsker deg en fin dag og ukeslutt! Catherine ;o)

Innsikt nr. 1 2012 | Vi deler mer enn før

Da jeg holdt lederutviklingskurs i forrige uke, reflekterte jeg over en veldig gledelig trend som i stor grad har oppstått med fremveksten av sosiale medier. Vi deler mye mer enn før!Den gamle lederstilen, også kalt X-ledelse, var kjennetegnet av at informasjon var makt og at kunnskap holdt man for seg selv. Andre ingredienser var kontroll, frykt og tvang. En mer fremtidsrettet lederstil, Y-ledelse, er basert på åpenhet, involvering, tillit, og kunnskapsflyt.

Jeg har alltid vært glad i å dele, og jeg fikk lyst til å dele enda mer i år og gjerne konkrete verktøy som kan hjelpe oss i hverdagen. Derfor tester jeg ut idéen om å sende ut innsiktsmailer og du er en av dem jeg har valgt å sende til. Dersom du ikke ønsker å motta slike mailer, vennligst gi meg beskjed.

Temaene vil variere og være knyttet til områder jeg brenner for og jobber med, som for eksempel hvordan nå sine mål, kommunikasjon, merkevarebygging, teambygging, nettverksbygging, tidsmestring, coaching, motivasjon og inspirasjon.Nytt år betyr ofte nye mål, det være seg i jobbsammenheng eller privat. Undersøkelser viser at under 10% skriver ned sine mål, mens over 90% mener det er smart å gjøre det.

«Most people aim at nothing in life and hit it with amazing accuracy.” Anonymous.


Når du bringer inn et tidsaspekt, øker sjansen for at du når målet ditt. Det er forskjell på å si: “Jeg skal begynne å trene” og “Jeg skal trene tirsdag og torsdag fra kl. 18 til kl. 19 sammen med Kari”.Det aller mest effektfulle når du setter deg mål, er å forplikte deg ved å dele målet ditt med andre.

 


Ønsker deg et riktig godt år, og håper at det bringer deg det du ønsker. Catherine ;o)

Kroppsspråket avslører deg

Det er ikke det du sier som er viktigst når du skal overbevise noen. Det er måten du sier det på.

Den non-verbale kommunikasjonen spiller en større rolle enn mange kanskje tror. Om du holder et foredrag, vil publikum vektlegge kroppsspråk og talemåte i større grad enn det du faktisk sier.

93 prosent av kommunikasjonen er non-verbal, fastslår Catherine Lemaréchal, rådgiver innen merkevarebygging og kommunikasjon.