Posts

Åpningsturnering 140522 Test Webappmaster

• 
‹L16›

Det viktigste tipset for å huske det du nettopp har lært, er å formidle det videre til andre. Du kjenner sikkert igjen dette fra kurs og seminarer du har vært på: Du noterer flittig ned foredragsholderens gode poenger, eller du skriver deg dem bak øret. Der og da er du full av inspirasjon. Så kommer du tilbake til jobben og hva skjer? Ingenting! Hverdagen innhenter deg, de gode poengene havner i glemmeboken. Det er sørgelig bortkastet tid, både for foredragsholderen og kursdeltakeren. Hvor mye sitter vi egentlig igjen med etter seminaret, og bruker vi i det hele tatt det vi lærte? Fasit er at vi husker fint lite. Den tyske psykologen Hermann Ebbinghaus søkte å forstå hvorfor vi glemmer ting og hvordan vi kan bekjempe denne leie tendensen. Hans forskning ledet frem til «The forgetting curve», glemselskurven, en visuell representasjon av hvordan det vi får presentert blekner over tid. Uten repetisjon stuper prosentandelen av det du husker, og du kunne like gjerne ha holdt deg hjemme. Etter en uke er 90 prosent glemt.
Ebbinghaus’ glemselskurve viser at etter:
  • 1 time har vi glemt 50 prosent av informasjonen vi ble presentert
  • 1 dag har vi glemt 70 prosent av informasjonen
  • 1 uke har vi glemt hele 90 prosent av den nye informasjonen
Tips for å huske bedre
Hvis du vil få igjen for den tiden og energien du bruker i møter, på kurs eller seminarer, er det én ting du kan gjøre: Videreformidle det du har lært. Det er en svært effektiv teknikk som kalles «Teach to learn». Når vi på en eller annen måte er involvert i en aktivitet, enten ved å diskutere temaet eller dele egne erfaringer, så øker læringen betydelig. Det samme gjelder hvis du har lest en artikkel eller en bok. Den beste måten å prente inn stoffet på og sikre at du får glede av det fremover, er å gjengi det med egne ord. Når jeg holder kurs er jeg opptatt av varig effekt. Derfor oppfordrer jeg deltakerne til å oppsummere underveis det vi har snakket om. I tillegg ber jeg dem om å notere ned stikkord og reflektere over hvordan de helt konkret vil bruke lærdommen i ettertid. Jeg sender dem også alltid dokumentasjon i ettertid, slik at de kan repetere og friske opp stoffet. På den måten bekjemper vi glemselskurven.
Return on investment Hvis du virkelig vil få full uttelling for tiden og energien du investerer i å gå på kurs, så gjør det til en vane å repetere stoffet og formidle videre det du lærer. Da sørger du for at det sitter! Lykke til! Catherine ;o)
Kjære medlemmer,
‹L› ‹s17›
Kjære medlemmer, Velkommen til årets første turnering – Åpningsturneringen – førstkommende lørdag 14. mai. Golfbanen ser virkelig bra ut, takket være Morten og hans team, og vi håper mange vil ta seg turen ut på øya og bli med på turneringen. Det er SHOT GUN start kl 10:30 og påmelding til turneringen forgår på terrassen mellom kl 09:00 og kl 10:00. Turneringen er en individuell stablefordturnering og i tillegg skal det spilles det en lagkonkurranse TEAM Golden Ball. I år er vi så heldige å starte turneringssesongen med 2 konkurranser i ett. I tillegg til den tradisjonelle stableford turneringen vil vår Pro Shopleverandør Golfers Scandinavia være sponsor for Golden ball teamformatet. Laget med 4 spillere, hvor lagets stableford poeng teller og alle spillerne på laget må spille med “den gylne ballen”. (2 spillere på 4 hull hver og 2 spillere på 5 hver). • “Longest Drive” hull 7 + 13. • “Closest to the pin” på alle par 3 hull. Det vil premieres i begge konkurransene, individuell stableford og Team golden ball. Premieutdeling etter spill så snart alle spillere er ferdige. Det spilles fra følgende utslagssteder: • Damer:  Tee 47 • Herrer:  Tee 54 Ballplassering på kortklipt område. (tilsvarende fairway- eller lavere klippehøyde). Vi minner også om «OCC matchplay». Påmeldingsfrist 20 mai enten ved e-post til christian@holst.oslo.no eller oppføring på liste slått opp på tavlen på 19. hull. Vi håper å se deg. Hilsen turneringskomiteen.
‹/s17› ‹s15›
Det ble nok en nydelig dag på OCC med 67 deltakere. Åpningsturneringen startet med lyden av en sekkepipespiller fra Skottland på hull 11, mens medlemmene gjorde seg klare til den aller første “Golden Ball” turneringen på Oustøen. Det ble spilt både individuelt og lag. Laget fikk med seg 3 gullballer og spilleren med lavest handikap på flighten slo ut med gullballen på hull 1, så nestlavest på hull 2 osv. Spillerne fikk 2 poeng for hver gullball de kom inn med etter runden. Her er resultatene: Individuelt 1. plass Morten Salvesen med 43 poeng (Sp.hcp. 18) 2. plass Magdalena Wangensten med 41 poeng (Sp.hcp. 38) 3. plass Stain Ross med 39 poeng (Sp.hcp. 9) Lag 1. plass med 45 poeng Benedicte von Krogh Catherine Lemaréchal Wiggo Gulbrandsen Ole Jacob Raestad 2. plass med 42 poeng Einar Nielsen Andreas Ditlev-Simonsen Ole Alnæs Odd Egil Reinaas Closest Hole 5: Einar Nielsen Hole 9: Ole Alnæs Hole 12: Ole Alnæs Hole 14: Odd Emil Reinaas Hole 16: Danielle Bjercke Longest Hole 7: Catherine Lemaréchal Hole 7: Ole Alnæs Hole 13: Lise Teien Hole 13: Stian Ross Her er resultatlistene • •
‹/s15› Tutorial Simply add the L tag ‹L› ‹/L› at the start and end of the page content. Enclose sections with the font size tags: ‹s16› ‹/s16› (or s7,s8,s9,s10 -›s100) The various ‹b4›‹/b4› tags are not required anymore for standard line breaks and spaces. They can still be used to adjust custom line heights ‹/L› ‹/s16› Det ble nok en nydelig dag på OCC med 67 deltakere. Åpningsturneringen startet med lyden av en sekkepipespiller fra Skottland på hull 11, mens medlemmene gjorde seg klare til den aller første “Golden Ball” turneringen på Oustøen. Det ble spilt både individuelt og lag. Laget fikk med seg 3 gullballer og spilleren med lavest handikap på flighten slo ut med gullballen på hull 1, så nestlavest på hull 2 osv. Spillerne fikk 2 poeng for hver gullball de kom inn med etter runden. Her er resultatene: Individuelt 1. plass Morten Salvesen med 43 poeng (Sp.hcp. 18) 2. plass Magdalena Wangensten med 41 poeng (Sp.hcp. 38) 3. plass Stain Ross med 39 poeng (Sp.hcp. 9) ‹/s16› ‹/L›
Tutorial

‹/L›

Innsikt 48 2022 | Gode råd for å huske bedre

•  • 


Det viktigste tipset for å huske det du nettopp har lært, er å formidle det videre til andre.

Du kjenner sikkert igjen dette fra kurs og seminarer du har vært på: Du noterer flittig ned foredragsholderens gode poenger, eller du skriver deg dem bak øret. Der og da er du full av inspirasjon.

Så kommer du tilbake til jobben og hva skjer? Ingenting! Hverdagen innhenter deg, de gode poengene havner i glemmeboken. Det er sørgelig bortkastet tid, både for foredragsholderen og kursdeltakeren.

Hvor mye sitter vi egentlig igjen med etter seminaret, og bruker vi i det hele tatt det vi lærte? Fasit er at vi husker fint lite. Den tyske psykologen Hermann Ebbinghaus søkte å forstå hvorfor vi glemmer ting og hvordan vi kan bekjempe denne leie tendensen. Hans forskning ledet frem til «The forgetting curve», glemselskurven, en visuell representasjon av hvordan det vi får presentert blekner over tid. Uten repetisjon stuper prosentandelen av det du husker, og du kunne like gjerne ha holdt deg hjemme. Etter en uke er 90 prosent glemt.



Ebbinghaus’ glemselskurve viser at etter:

1 time har vi glemt 50 prosent av informasjonen vi ble presentert
1 dag har vi glemt 70 prosent av informasjonen
1 uke har vi glemt hele 90 prosent av den nye informasjonen

Tips for å huske bedre
Hvis du vil få igjen for den tiden og energien du bruker i møter, på kurs eller seminarer, er det én ting du kan gjøre: Videreformidle det du har lært. Det er en svært effektiv teknikk som kalles «Teach to learn». Når vi på en eller annen måte er involvert i en aktivitet, enten ved å diskutere temaet eller dele egne erfaringer, så øker læringen betydelig. Det samme gjelder hvis du har lest en artikkel eller en bok. Den beste måten å prente inn stoffet på og sikre at du får glede av det fremover, er å gjengi det med egne ord.

Når jeg holder kurs er jeg opptatt av varig effekt. Derfor oppfordrer jeg deltakerne til å oppsummere underveis det vi har snakket om. I tillegg ber jeg dem om å notere ned stikkord og reflektere over hvordan de helt konkret vil bruke lærdommen i ettertid. Jeg sender dem også alltid dokumentasjon i ettertid, slik at de kan repetere og friske opp stoffet. På den måten bekjemper vi glemselskurven.



Return on investment
Hvis du virkelig vil få full uttelling for tiden og energien du investerer i å gå på kurs, så gjør det til en vane å repetere stoffet og formidle videre det du lærer. Da sørger du for at det sitter!

Lykke til!
Catherine ;o)

Innsikt 47 2022 | En god historie er gull verd for merkevaren

• 


Vi ønsker at det vi formidler skal være minneverdig. En historie holder seg i tilhørernes bevissthet lenge etter at alt annet er glemt. Uansett om du bygger selskapets eller din egen merkevare gjør historier større inntrykk enn tall og fakta. Det kan du utnytte ved å bevisst bruke historier når du kommuniserer.

Har du noen gang tenkt på kraften i historier og metaforer? Historier og metaforer er «snarveier» i kommunikasjonen, og bygger bro til en raskere og dypere forståelse. Ordet «metafor» kommer fra gresk – metafora – og betyr ord eller uttrykk som brukes i overført eller billedlig betydning.

En god historie treffer hjertet
Når vi klarer å skape bilder eller filmer i lytternes hoder, treffer vi senteret i hjernen (det limbiske systemet) som styrer følelser, motivasjon og langtidsminnet. Det er der hvor beslutninger tas, og atferd dannes. Skal du få folk med deg er du avhengig av å treffe hjertet, i tillegg til hodet.

En god historie danner fellesskap
Vi liker å bli underholdt med en god historie, vi blir revet med og husker budskapet lettere. Vi ønsker at det vi formidler skal være minneverdig. En historie holder seg i tilhørernes bevissthet lenge etter at alt annet er glemt. Er historien eller sammenligningen riktig god, blir den formidlet videre, og sprer seg som ild i tørt gress (en metafor som umiddelbart skaper et bilde i hodene våre).
Å fortelle og lytte til historier er et ritual som etablerer fellesskap. Vi har formidlet informasjon videre til nye generasjoner på denne måten siden tidenes morgen, da vi satt rundt leirbålet. Tenk bare på din egen reaksjon når noen begynner å fortelle en god historie. Du blir fokusert, forventningsfull og oppmerksom. En annen fordel med historier, er at de møter mindre motstand enn en påstand. Kledd i en historie, slipper budskapet lettere inn og påvirker oss ofte helt ubevisst.

Øv på å bruke historier for å bygge merkevaren din
Abraham Lincoln (1809–1865) praktiserte som advokat før han ble amerikansk president. Han var legendarisk for sine åpnings- og sluttprosedyrer. I rettssalen hadde han juryen i sin hule hånd, og det var ingen tilfeldighet. Han trente historiefortelling på den lokale kneipen sammen med vennene sine hver uke. Han vant ofte rettssakene sine mye takket være at han tilegnet seg kunsten å spille på følelser, fengslet sitt publikum, og fikk folk med seg.

Historier og metaforer har det til felles at de treffer hjertet, de inspirerer og motiverer. Bruk dem bevisst i din kommunikasjon, og tren på formidling. Du vil oppleve å bli lyttet til på en helt annen måte enn før.

Vil du vite mer? Jeg kan varmt anbefale Nancy Duartes video: How to tell a story (3 minutter).

Lykke til!
Catherine ;o)

Foto: Cromfreak, Pixabay

Innsikt 46 2022 | Tid til å dvele

• 



“Den er så svinnende kort den stund vi mennesker er sammen.” – Hans Børli

Når du dveler, tar du deg tid til å smake på øyeblikket, riktig nyte det, trekke det ut og gi det mer plass.
Opplevelsen av tid er subjektiv. Er det bare fem minutter til bussen går og du er sent ute, fyker fem minutter fryktelig fort. Hvis du derimot venter på bussen i regnværet, snegler tiden seg av gårde.

Hvor ofte har du vel ikke hørt folk si: «Jeg har ikke tid»? Tid er den eneste ressursen vi alle har fått like mye av, men noen synes å mestre tiden sin bedre enn andre. Hemmeligheten ligger i hvordan vi forholder oss til tiden vi har tilgjengelig. Bytter du ut «Jeg har ikke tid» med «Jeg tar meg ikke tid til dette», er forskjellen åpenbar. Det siste signaliserer et bevisst valg, en gjennomtenkt prioritering.

Legg inn tidslommer
For mange år siden bestemte jeg meg for at jeg ville minimere stress i hverdagen min. En av løsningene var å legge inn tidslommer i kalenderen og gi meg selv litt slakk før møter. Jeg planlegger alltid å være fem til 10 minutter for tidlig ute til et møte. Det gir meg rom til å «lande», trekke pusten og reflektere enda en gang over målet med møtet jeg er på vei til. Det er så mye behageligere enn å hele tiden halse etter klokken og prøve å presse mest mulig ut av dagen. I stedet for «Jeg skal bare …», leser jeg e-posten eller artikkelen når jeg har kommet frem. Opplevelsen blir helt annerledes, det blir mer ro, mindre mas og kav.

Et hav av tid
Har du tidligere vært tidsoptimist? Her er et tips: Vær bevisst på hvilke ord du bruker. Ordene skaper din virkelighet. Det er forskjell på å si «Jeg har dårlig tid, det er bare fem minutter til møtet starter» (hjertet banker fortere og du kjenner stresset komme krypende) og «Det er fem minutter til møtet starter, et hav av tid» (pusten blir roligere).

Starten på dette innlegget skrev jeg på en notatblokk på venteværelset til min kjære akupunktør Trude. Jeg var der 15 minutter før timen startet, et hav av tid …

Tenk over hvilke ord du bruker
Jeg liker å D V E L E. Dvele er et nydelig ord, «savour» på engelsk. Når du dveler, tar du deg tid til å smake på øyeblikket, riktig nyte det, trekke det ut og gi det mer plass. Da er det også lettere å praktisere takknemlighet, en vane som gjør oss godt helt ned på cellenivå. Observerer du blodceller i mikroskop, kan du tydelig se forskjell før og etter to minutter med takknemlighet – blodet flyter friere.

Meditasjon og yoga er to øvelser som også hjelper oss til å finne roen og dvele i øyeblikket, være her og nå, fryse tiden en smule og komme i kontakt med det som virkelig betyr noe for oss.

Jeg ønsker deg et riktig godt 2022 med mange gode dvele-opplevelser!
Catherine ;o)

MULTI-DISTRIBUTION – FAKE FOR TEST1

• 
MULTI-DISTRIBUTION – FAKE FOR TEST1 | Testing multi-site distribution 2022-01-25


Distribute1: To multiple sites

 Manage Assets | 
Add new |
Edit th_lay_sitewide




 MULTI-DISTRIBUTION – FAKE FOR TEST1    |   multi-distribution-fake-for-test1 Edit post - id:54360
logo
img
img1
img2
img3

  The images are defined in the page's ACF custom fields | Sourced from: "multi-distribution-fake-for-test1" | ID: "54360"

2
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.


Edit sc_1Popup sc_1



ACF_Txt2[ fl_builder_insert_layout id=”43343″]

 ▷ Custom Fields1 Base fields
MULTI-DISTRIBUTION – FAKE FOR TEST1
▷ acf_txt1
▷ acf_img

2
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.

acf_nb: 1.  |   acf_id: 54360
Img 1,2,3, logo
▷ acf_img1
▷ acf_img2
▷ acf_img3

▷ acf_logo
▷ wpbb post:featured_image
Edit FLB Template R_acf1 |   Popup R_acf1 |  id=43343
 ▷ Custom Fields2: Assembled
ACF_Wys: 1, 3
Distribute1: To multiple sites
▷ acf_wys1
Caption w3
3 ØfL1 | Øsub3
▷ acf_wys3

5

▷ acf_wys5
ACF_Wys: 2, 4

2
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.

▷ acf_wys2

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.
4

▷ acf_wys4

6

▷ acf_wys6
Combination of 3 BeaverB columns, each containing LGC Columns
 ▷ Snippets Cardlet1

Distribute1: To multiple sites

2
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.

Edit Cardlet1 |   Popup Cardlet1 | id6
 ▷ Snippets CFW2
MULTI-DISTRIBUTION – FAKE FOR TEST1
Caption w3
3 ØfL1 | Øsub3

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.
4

Edit Cardframework2 |   Popup Cardframework3 | id11
Snippets Manage All |   Popup Snippets Manage

Medlemmer

• 
Kursmateriell






OCC Prosjekt

• 


OCC nettsider | Sesongen 2022


    OCC Behov 2022
Möte 260122 med Derek og Marielle: DC-MS-CLM-ELM
2022-01-26


1. Agenda
2. Forside: Lite forandring forelöpig, men en blokk med litt mer bilder (freshe opp litt): Action: ELM
3. Medlemmside: Eric sjekker ut litt alternativer til lösning med passordbeskyttelse. Action: Marielle sender mobilnr og passord til Eric for testing. ELM sjekker og tester.
4. Banestatus: Beholdes som det er. Muligheter for å skrive litt mer finnes i lösningen i dag.
5. Kalender: Importere fra Excel. Hensikten er aa synliggjöre trafikken paa banen. Oppdateres 1 gang i uken, hver mandag.
6. Restaurant: I förste omgang kun laste med en PDF av menyen. Action: Marielle sender eksempel på PDF-meny til ELM og ELM tester.
7. Mailutsendelse til medlemmer: Derek vil gjerne bruke Make og kan ta opplaeringen av Marielle.Vil gjerne kunne tracke om medlemmer aapner mail. Action: DC og MS.
8. Bookingsystem for Walter: Det eksisterer et system i dag. Action: DC ser narmere paa det og kommer evt. tilbake.
Mest akutt: Medlemssider og passordbeskyttelse.
2. Forside
3. Medlemmside
4. Banestatus
5. Kalender
6. Restaurant
7. Mailutsendelse til medlemmer
8.



Nito som kunde

•