Innsikt 56 2024 | Kunsten å skape engasjement

Kvinne presenterer
VIVA er en huskeregel for deg som vil skape engasjement. Kampen om oppmerksomhet er tøff. Vi er vant til å få servert informasjon i kvikke kutt og faller fort av dersom det som skjer på scenen eller skjermen ikke fenger. Tenk tilbake til det siste møtet du var i, hvordan var din opplevelse? Har du noen gang kjent på “Death by PowerPoint?” Wall Street Journal gjorde en undersøkelse for noen år siden blant 200 toppledere, hvor de spurte: Hva synes du om presentasjoner du hører? De svarte at halvparten var “direkte søvndyssende” og 43 prosent var “fryktelig kjedelige” og kun 7% var “inspirerende”. Hvordan kan du vende “søvndyssende” til “inspirerende”? VIVA er en god huskeregel som jeg lærte av min gode samarbeidspartner Vibeke Holtskog, og som jeg har hatt mye glede av. Tipsene hjelper deg til å holde møter og kurs som ikke bare fanger, men holder fast ved deltakernes interesse.
Varier Vi vil jo gjerne at deltakerne skal ha puls! Vi kjeder oss raskere enn før, skap derfor rytmebrudd med jevne mellomrom. Det kan være i form av en historie, et spørsmål, skrive noe på en flippover eller la folk reflektere i et par minutter for så å dele sine tanker i plenum. Ekspertene anbefaler å snakke i maksimum 10 minutter før du legger inn et brudd i rytmen. Dette er særlig viktig i digitale møter eller kurs. Digitale møter krever mer av deg. Mange gjemmer seg bak presentasjonen og lar PowerPointen være hovedfokus. Det blir fort kjedelig, særlig fordi bildet av deg blir bittelite oppe i et hjørne. Trykk på “B”-tasten som gjør at skjermen går i sort, da får du fokus med én gang. I digitale møter, avslutt skjermdeling og vis ansiktet ditt med jevne mellomrom. Husk også å variere stemmen ved å legge trykk på viktige ord og ha forskjellig energinivå, ellers blir det monotont. Engasjement smitter, deltakerne speiler deg. Hvis du vil ha engasjerte deltakere, må du vise engasjement selv. Vis at dette er noe du tror på og brenner for. Involver Involvering skaper engasjement! Det handler om å snakke med, ikke bare til. Vis interesse, still spørsmål! Hva er viktig for dem? La folk få tid til å tenke og dele svarene i plenum eller i chatten. Få i gang en to-veis kommunikasjon. Vis at du ser dem og bryr deg. Bruk navn, det liker folk og det føles så mye mer personlig! Min erfaring er at jo mer involvert deltakerne blir, jo bedre er opplevelsen for dem og de vil også huske mer. Når de får anledning til å reflektere der og da og snakke sammen om hva dette betyr i egen hverdag, får tilhørerne mer igjen for tiden de investerer. ROI kan også stå for Return On Involvement. Visualiser Vi husker bilder bedre enn ord. Visuelle elementer øker forståelsen, gir assosiasjoner og appellerer til følelsene. Det kan være et fotografi, en illustrasjon, en graf, modeller, en prosesspil, en videosnutt eller konkrete eksempler som skaper bilder i folks hoder. En visuell fremstilling fester seg på en helt annen og dypere måte enn ord og tørre fakta. Gi stoffet ditt liv! Aktiviser La oss si at du skal ha en times digitalt møte. Du har gjerne folks oppmerksomhet i starten, så faller den og er det på laveste nivået etter 20-30 minutter. Den øker igjen når de øyner at det nærmer seg slutten og kaffepause! Få deltakerne til å gjøre noe. La dem snakke sammen og reflektere over hvordan de kan bruke det du formidler i sin egen hverdag. Hva betyr dette for dem? Ha i bakhodet at deltakerne spør seg “What’s in it for me?” Skap dramaturgi VIVA hjelper deg til å krydre innholdet ditt akkurat som du spriter opp en god saus. Jeg har gjort det til en vane å samle krydder i en mappe på PC-en som heter “Inspirasjonsbank”. Kommer jeg over noe som fanger min interesse, så tar jeg vare på det. Etter hvert har jeg fått et fyldig utvalg å plukke fra, og det gjør det så mye morsommere å formidle. Du finner flere verdifulle tips i Vibeke Holtskogs bok: “Digital formidling som funker”. Lykke til! Catherine ;o)