-

Ticato i pressen: Klikk på bildet eller uthevet tekst for å lese hele artikkelen.

Treff hjertet i tillegg til hodet

Taleskriveren til Bill Clinton, Vinca LaFleur, var i Norge for mange år siden og holdt et inspirerende foredrag om hva som gjør at budskap sitter hos tilhørerne. Jeg hadde stor glede av hennes innlegg, og har i ettertid jevnlig brukt flere av hennes tips. Ett av budskapene hennes var: «Facts tell, stories sell.»

Historier og metaforer er «snarveier» i kommunikasjonen, og bygger bro til en raskere og dypere forståelse. Ordet «metafor» kommer fra gresk – metafora – og betyr ord eller uttrykk som brukes i overført eller billedlig betydning. Når vi klarer å skape bilder eller mer i lytternes hoder, treffer vi senteret i hjernen (det limbiske systemet) som styrer følelser, motivasjon, langtidsminnet, og det er der beslutninger tas og adferd dannes.

Les hele artikkelen her

Form over innhold

Kommunikasjon, Media

Norske næringslivsledere og politikere er for dårlige til å kommunisere.

De snakker ikke så folk forstår, og de evner ikke å engasjere. Problemet ligger snarere i formen enn i innholdet. I næringslivet, som i politikken, sikrer gode kommunikasjonsevner deg et reellt konkurransefortrinn.

Les mer om kommunikasjon i kronikken i DN.

 

Slik reduserer du stress enkelt


Med enkle grep kan du gjenvinne ro og kontroll, skriver Catherine Lemaréchal på Hegnar Online Kvinner.

Her er noen tips som kan bidra til å redusere stressnivået ditt i hverdagen. «Vaner er til å begynne med som trådene i et spindelvev, siden blir de til tykke rep.» – Spansk ordtak

Les mer om stressmestring på Hegnar Online Kvinner.

 

Jakten på tidstyven

Media, Tidsmestring


Vi er nærmest hjernevasket til å tro at alt haster. Og mange bommer når de skal prioritere: De prioriterer det som presumptivt haster fremfor det som er viktig. Ifølge FranklinCovey, bruker folk 50 prosent av tiden sin, både på jobb og privat, på ting som ikke er viktig.

Her er noen tips som kan gi deg en bedre hverdag.

Les om hvordan jobbe smartere i artikkelen s. 1 og s. 2 av Hilde Oreld i Finansavisen.

 

Språk skaper virkelighet

Kommunikasjon, Media


Vil du ha mer energi og handlekraft? Gjør noe med ordene du bruker. Små nyanser i språket vårt har en stor effekt på vårt humør, vårt tankesett, på våre relasjoner og på hva vi oppnår av resultater.

Les artikkelen om hvordan språk skaper virkelighet.

 

Nettverksbygging

Media, Nettverk


Det gjelder å ha et vinn-vinn perspektiv

Nettverksekspert Catherine Lemaréchal forteller hvordan du bygger et profesjonelt nettverk for å få fart på karrieren.

Innslaget er hentet fra Karrierestart.no/tv.

Få tips om hvordan du bygger nettverk.

 

Vi er alle filmprodusenter


Hver eneste dag lager vi filmer i eget hode. Spørsmålet er, hva slags filmer lager vi? Er det skrekkfilmer eller er det gode filmer? Hvilket terningkast ville du ha gitt dem? 1 eller 6? I det øyeblikket vi blir bevisst på at vi kan velge kvaliteten på filmen, er vi i stand til å endre den slik at den støtter oss i stedet for å hemme oss.

Les mer om hvordan få mer av det du ønsker deg.

 

Gjør som delfintreneren

Media, Motivasjon

Vet du hvordan man trener delfiner? Treneren bruker en lang stang, som han holder nederst i bassenget. Hver gang delfinen svømmer over stangen, får han fisk. Gradivis heves stangen. Hvis delfinen svømmer under, får han ikke kjeft men får ganske enkelt ikke fisk. Delfiner er svært intelligente dyr, de skjønner fort at den ønskede atferden lønner seg. Slik blir de inspirert til og får lyst til å gjøre sitt beste.

Les mer om motivasjon.

 

Ordenes magi

Kommunikasjon, Media


Ord trigger tanker og følelser, og jeg blir like fascinert hver gang jeg opplever at små nyanser gjør en STOR forskjell. Skriver Catherine Lemaréchal.

Vi har ofte begrensende overbevisninger som hemmer oss i å få til det vi vil, og det har sitt utspring i hva vi forteller oss selv og andre.

Les mer om ordenes magi.

 

Hva er viktig?

Media, Tidsmestring


Hvor gode idéer får vi eller beslutninger tar vi når det koker i topplokket?

Vi trenger alle å skape rom for å fordøye inntrykk, dele erfaringer og diskutere ulike utfordringer. Det er så godt å ta seg tid til å reflektere i en hverdag hvor mye krever vår oppmerksomhet, hele tiden. Det gir nye perspektiver og verdifull innsikt.

Les mer om kunsten å prioritere.

 

MOT på timeplanen

Media, Mot, Ungdom

«Før turte jeg ikke å snakke med noen, men da MOT kom ble det fint. Nå tør jeg prate med alle sammen».

Dette skriver en tiendeklassing ved Holmlia skole som i løpet av tre år har hatt besøk av representanter fra stiftelsen MOT i klassen.
«Jeg har funnet ut av hva som er meg», skriver en annen.

Les mer om å styrke ungdommers mot i bladet FeelGood.

 

Relasjoner og nettverk

Media, Nettverk, Relasjoner


«Nettverk er alt. Spesielt med min bakgrunn, har jeg all grunn til å si det!» sa motstandsmannen Gunnar Sønsteby. I hans tilfelle betød nettverk forskjellen på liv og død. Det er sjeloden det er så dramatisk, men i overført betydning så kan det bety do or die for en virksomhet.

Les mer om relasjoner og nettverk i Opinion, vedlegg til Finansavisen. Se side 4 og 5.

 

MOT til å bry seg

Media, Mot, Ungdom

MOT er en ideell organisasjon som skal styrke ungdoms mot til å ta vare på seg selv og hverandre.

Vi jobber holdningsskapende, med fokus på verdier, valg og tro på egne krefter. – Når vi er i klassen er det lov til å snakke om vanskelige ting, og klassen blir mer sammensveiset sier en elev på Holmlia skole.

Les mer om hvordan MOT jobber med ungdom.

 

Kroppsspråket avslører deg

Kommunikasjon, Media

Det er ikke det du sier som er viktigst når du skal overbevise noen. Det er måten du sier det på.

Den non-verbale kommunikasjonen spiller en større rolle enn mange kanskje tror. Om du holder et foredrag, vil publikum vektlegge kroppsspråk og talemåte i større grad enn det du faktisk sier.

93 prosent av kommunikasjonen er non-verbal, fastslår Catherine Lemaréchal, rådgiver innen merkevarebygging og kommunikasjon.

 

-

© 2018 - Ticato, All rights reserved

Lukk meny