Posts

Innsikt 52 2023 | Motiverende samspill

Vi har alle hørt om ROI – Return on Investment – men hva med Return On Involvement? Det skal så lite til for at vi opplever å bli sett, mens effekten ofte er uforholdsmessigg stor. Hva får oss til å ønske å hente frem det beste i oss selv? Riccardo Muti var dirigent ved La Scala i Milano. En dag fikk han et brev signert av 700 ansatte, med følgende beskjed: «You’re a great conductor. We don’t want to work with you, please resign. Why? Because you don’t let us develop. You’re using us as instruments, not as partners». Musikerne hadde mistet gleden ved å spille. Han måtte gå. Dirigenten Carlos Kleiber har en helt annen lederstil og utstråling enn Muti. Legg merke til øynene og kroppsspråket til Kleiber, det er lekent og åpent. Han får spillerne til å ønske å bringe frem sitt beste, gjennom å invitere til inspirerende samspill. Partnerskapet mellom dirigent og orkester er lystbetont og gjensidig forsterkende. X- og Y-ledelse Det minner meg om teori X og Y innen ledelse. Douglas McGregor var en amerikansk professor i ledelse ved MIT Sloan School of Management. I sin bok «Mennesket og bedriften» lanserte han teori X og Y. Muti ville falt innenfor hans teori X, som beskriver en hemmende, autoritær og kontrollerende leder, som ikke gir utviklingsmuligheter til sine ansatte. Teori Y derimot oppleves som frigjørende. Lederen viser tillit, gir ansvar og rom for utvikling. Hvor motiverende er du? Ledere forventer motiverte medarbeidere, men hvor motiverende er lederne? Det skal så lite til for at en medarbeider opplever å bli sett, mens effekten er stor. Jeg opplevde en gang at min leder uanmeldt kom inn på kontoret mitt og dumpet ned i gjestestolen. Han spurte: Hvordan går det Catherine? Vi hadde en 10-15 minutters samtale om ulike prosjekter jeg jobbet med. Jeg husker den dag i dag hvor motivert jeg følte meg av at han viste slik interesse. Jeg opplevde at han ikke hadde noen annen agenda enn bare å høre hvordan jeg hadde det. Det gjorde et dypt inntrykk, og minner meg om et sitat av forfatter Annette Simmons hentet fra boken The Story Factor: Husk at alle du møter opplever et underskudd på oppmerksomhet. Det har jeg tenkt på mange ganger, og det har inspirert meg til å vise litt ekstra oppmerksomhet til andre. Et annet eksempel leste jeg om i The Happiness Advantage av Shawn Achor. Han skriver om lederen som bestemte seg for å starte hver dag med å sende en hyggelig e-post eller tekstmelding til en person i sitt team. Det kunne være en takk for god innsats eller noe han satte pris på hos vedkommende. Det tok ham to minutter og på kort tid økte produktiviteten i avdelingen med 31 prosent. En liten investering ga en uforholdsmessig stor avkastning. Return on Involvement Vi har alle hørt om ROI – Return on Investment – men hva med Return On Involvement? Det er så enkelt, men få gjør det. Sett av noen minutter hver dag til å vise andre oppriktig interesse og oppmerksomhet. Ta en uformell prat med en medarbeider, vis interesse og lytt aktivt. Legg merke til hvilken «Return On Involvement» du får. Det motiverer, gir energi og skaper engasjement. Det beste er at det blir en vinn-vinn-situasjon, begge parter får glede av det. Avslutningsvis vil jeg gjerne dele foredraget av Itay Talgam som historien om dirigentene er hentet fra: «Lead like the great conductors». Jeg ble tipset om videoen av en tidligere kollega og god venninne, og ble betatt! Klippet illustrerer så godt forskjellen som gjør en forskjell innen ledelse. Gled deg til å la deg inspirere! Itay Talgam | Lead like great conductors Takk for at du leser Innsikt og ha en fin dag! Catherine ;o)

Innsikt 51 2023 | Lykke nå!

Hvorfor vente? Du blir ikke lykkelig når du har oppnådd suksess. Du oppnår suksess når du er lykkelig. Her er fem øvelser for å trene opp lykkefølelsen. Mange setter lykke «på vent». De er fanget i en antagelse om at suksess må komme først for at vi skal kunne bli lykkelige. Bare jeg får den utdannelsen, bare jeg får meg kjæreste, bare jeg når budsjettet, bare jeg finner drømmehuset, bare jeg blir ferdig med dette prosjektet… Bare, bare, bare! And the list goes on… De ender opp med å skyve lykke foran seg, og halser etter. Lykken kommer først Shawn Achor har forsket og undervist på Harvard Business School, og er forfatter av boken «The Happiness Advantage». Har snur det hele på hodet og hevder at lykke kommer først, så følger suksess som en naturlig konsekvens. Det er når vi blomstrer og har det bra, at vi skaper de beste resultatene. Hans kurs i positiv psykologi ble raskt det mest ettertraktede kurset på Harvard. Alle ville vite: Hvordan får jeg lykke nå? Han oppdaget at fire av fem studenter på Harvard led av depresjon minst én gang i skoleåret, og nesten halvparten var så deprimerte at de ikke fungerte i perioder. Han oppdaget også at for hver 17. studie om depresjon og hva som ikke fungerer, var det bare en om hva som gjør at vi lykkes. Det var altså et voldsomt misforhold her, med mye negativt fokus. Han var derimot mest opptatt av den femtedelen av studentene som blomstret, de som lå over gjennomsnittet når det gjaldt: Den store, lille forskjellen Hva var det disse studentne gjorde annerledes? Han hadde samtaler med dem og kom frem til at Harvard-studentene som klarte seg best (den ene femtedelen), var de som fortsatte å pleie sitt sosiale nettverk. De fortsatte å gjøre hyggelig ting med venner, de spiste middag sammen med andre og tok seg tid til å gjøre aktiviteter som ga dem glede nå – ikke en gang langt der fremme. Achors forskning både på studentene på Harvard og i næringslivet i 48 land viser at når vi er i en positiv sinnstilstand (versus nøytral eller negativ), så presterer vi bedre på nær sagt alle områder: Vårt naturlige engasjement øker, vi er mer produktive, vi finner mer kreative løsninger raskere, vi takler utfordringer lettere og håndterer stress langt bedre. Achor holdt kurs i positiv psykologi for studenter, leger og næringslivsledere og resultatene taler for seg. Legene kom raskere frem til riktig diagnose. Studentene gjorde det betydelig bedre på matteprøver og selgere hadde over 50% bedre resultater etter kurset enn sine kolleger. Den enkleste måten å holde et positivt fokus på – og det som har størst effekt – er å ha gode rutiner, etablere gode vaner. På samme måte som vi trener våre muskler, kan vi trene hjernen. Når vi dyrker nye vaner, utvikles nye nevrologiske koblinger i hjernen. Det vi fokuserer på, forsterker vi. Tips til mentale øvelser Her er noen enkle tips: 1. Skriv ned tre ting du er takknemlig for 2. Skriv en positiv melding til en i ditt nettverk 3. Pust/mediter ved pulten din i to minutter 4. Selv 10 minutters fysisk aktivitet gjør godt 5. Ta deg to minutter til å skrive ned den mest meningsfulle opplevelsen du har hatt de siste 24 timene Test ut dette i tre uker (det tar minimum 21 dager å etablere en ny vane): Bygg inn et lite ritual daglig, og selv om du kun velger én av disse fem aktivitetene, vil du merke forskjell. Visste du at… Å tenke på noe du er takknemlig for i to minutter endrer blodbildet ditt, og energien i kroppen flyter friere! To minutter – en liten investering som gir stor avkastning. Lykke til med å skape litt lykke nå. Catherine ;o) Tidligere utgaver av Innsikt.

Innsikt 50 2022 | Jakten på mening

Løfter du blikket og ser ting i et større perspektiv, vil ofte det meningsfulle utfolde seg. Se for deg at vi er i middelalderen. En landevei slynger seg gjennom landskapet, på et område ved siden av veien er det full aktivitet. En eldre herre kommer gående langs veien. Han stopper opp ved synet av tre steinarbeidere, og observerer dem jobbe. Han legger merke til at den ene henger med hodet og sleper bena etter seg. Den andre har litt mer energi og går mer oppreist, mens tredjemann traller og synger og virker svært så fornøyd. De er alle satt til å gjøre nøyaktig den samme jobb. Den eldre herren blir nysgjerrig og spør hva de driver med. Førstemann svarer: «Jeg har slitt og slep på stein i hele dag.» Nummer to sier: «Jeg lager en trapp.» Tredjemann sier med stolthet i stemmen: «Jeg bygger en katedral!» Hva er din katedral? Historien illustrerer hvordan du selv har kraft til å tillegge arbeidet du gjør mening. Løfter du blikket og ser ting i et større perspektiv, vil ofte det meningsfulle utfolde seg. Hva bidrar du til, på et overordnet nivå, som du er stolt av og som gjør en forskjell? Hva er det som gjør at du står opp om morgenen – utover det å tjene til livets opphold? Spør deg selv hva som er din katedral. Hvorfor du gjør det du gjør? Hva er ditt bidrag til fellesskapet, som gjør at dere når de målene dere har satt dere? I svarene på disse spørsmålene ligger motivasjon og vilje til innsats, også når det butter. Når vi har et klart bilde av hvorfor, er det så mye lettere å legge inn et ekstra gir. “Go the extra mile, it’s never crowded.” Finn flytsonen Å skape mening trigger din indre motivasjon, som igjen skaper glede. Du gjør ikke lenger ting fordi du må eller fordi andre forventer det av deg, men fordi du har lyst. Gleden ved å utføre oppgaven er nok i seg selv. Det er gjerne da du blir så oppslukt av det du holder på med at du glemmer tid og sted. I den tilstanden har du gjerne en enorm arbeidskapasitet, og ting går lekende lett. Vi kaller denne tilstanden for flyt (flow). Begrepet kommer fra Mihaly Csikszentmihalyi, professor i psykologi og ledelse ved Claremont Graduate University. Når du er i flyt, skriver han, er du i en svært fokusert og produktiv mental tilstand. Csikszentmihalyi forfekter at noe av det som gir oss mennesker størst glede er når vi klarer å takle en spesielt utfordrende oppgave. Mange gjør det lille ekstra nettopp fordi de har den indre drivkraften og ikke gir seg før de kan levere noe de er stolte av å sette sin signatur på. Kraften i «hvorfor» Simon Sinek kaller det å finne sitt «WHY». De virksomheter som evner å bygge sterke merkevarer klarer å svare på bedriftens WHY – hvorfor gjør vi det vi gjør? Simon Sineks TED-foredrag, som er sett over 60 millioner ganger, illustrerer på glimrende vis «The Power of WHY». Han bruker Apple som eksempel på et selskap som kommuniserer helt annerledes enn mange andre. Hemmeligheten får du her. Lykke til med å finne din katedral! Catherine ;o)

Innsikt 49 2022 | Magien i “The Elevator Pitch”

«Historien drives frem av individer som danner effektive allianser». Richard Koch, forfatter av «The 80/20 Principle» Det er den magien vi klarer å få til i interaksjon med andre, som gjør at vi skaper nye forretningsmuligheter Alene på seminar Så står du der, med kaffekoppen i den ene hånden og speider utover forsamlingen mens du febrilsk leter etter et kjent fjes, en trygg havn å legge til i. Du er på et seminar og din kollega som skulle ha vært med, ble syk. Du er helt alene, og det føles ukomfortabelt. Min erfaring er at nordmenn generelt sett er uproffe «minglere» (småsnakke med folk for å bli bedre kjent), og ofte keitete når de skal komme i kontakt med og samtale med nye mennesker. De klumper seg gjerne sammen med dem de kjenner fra før, fordi det føles trygt og godt. Et enkelt spørsmål Problemet er at de går glipp av mange flotte muligheter. Det er forbausende hvor dårlige vi er til å svare på et enkelt spørsmål som «Hva driver du med?». Ofte begynner vi med noe i retning av «Nei … jeg holder på med noe IT-greier», uten et snev av stolthet i stemmen og med et kroppsspråk som signaliserer alt annet enn at dette har jeg lyst til å fortelle om. Det er i realiteten en gyllen anledning til å promotere deg selv. Det er deilig å ha et godt svar Hvor ofte får vi dette spørsmålet i løpet av et yrkesaktivt liv, som anslås i gjennomsnitt til å vare ca. 10.000 dager? Kanskje et par ganger om dagen? Det betyr at du har i hvert fall 20.000 anledninger til å fortelle om deg selv på en så spennende og engasjerende måte at de du snakker med gjerne vil høre mer, og kanskje til og med gjøre business med deg! Vi får spørsmålet i middagsselskap om kvelden, eller på sidelinjen på en fotballkamp innimellom heiaropene på våre håpefulle. Rart i grunnen at det er så vanskelig å svare på et enkelt spørsmål om hva du driver med hver dag. The Elevator Pitch Jeg jobbet med et omfattende merkevareprosjekt for et IT-selskap for noen år siden. Vi tok for oss visjon og verdier blant annet, og jeg husker at det de satte aller mest pris på å få på plass, var den såkalte «Elevator pitchen». Hva er det? Tenk deg at du er på Oslo Plaza og skal ta heisen. Inn kommer en potensiell gromkunde og trykker på 20. etasje. Denne personen er høflig og stiller det magiske spørsmålet. Du vet at du har 20 sekunder til å svare på en så glitrende måte at vedkommende trykker på stopp-knappen og ber om visittkortet ditt idet hun sier: «Det var interessant, la oss ta en prat en dag». Våre venner i IT-selskapet opplevde det som en befrielse å ha fått et godt svar på dette viktige og gjentagende spørsmålet. En av de ansatte sa med et smil om munnen: «Nå kan jeg endelig forklare min mor hva jeg driver med, hun har aldri skjønt det før». Stalltips for en god elevator pitch En god elevator pitch er fengende, skaper tillit og gir troverdighet. Vær bevisst på hva du velger å fortelle, og få frem noe som er unikt ved deg og ditt firma. Mitt stalltips er å fortelle om et prosjekt du jobber med som du synes er spennende. Da kommer ditt naturlige engasjement frem, og du kommuniserer automatisk godt. Ofte blir ting for abstrakte, folk forstår ikke hva du snakker om. Her er en modell som kan hjelpe deg å lage en fengende Elevator Pitch: Ved å bruke konkrete eksempler vil du oppleve at folk nikker fordi de forstår nå hva du mener, og kanskje kjenner de seg igjen. Tenk dramaturgi, og fortell historier. Vi liker å bli fortalt historier til, og en god historie huskes bedre enn tørre fakta. Er den god nok, så blir den også gjenfortalt og jungeltelegrafen er i gang. Som Vinca La Fleur, taleskriveren til Bill Clinton, så treffende sa det under et foredrag her i Norge: «Facts tell, stories sell». De magiske møtene Hva har dette med nettverksbygging å gjøre? Alt. Det er disse møtene mellom mennesker og den magien vi klarer å få til i interaksjon med andre, som gjør at vi skaper nye forretningsmuligheter. Det finnes utallige definisjoner på hva et nettverk er. Den jeg liker best, kommer fra Olaf Havdal: «Nettverk er de usynlige stier mellom mennesker og organisasjoner som gjør at vi kan samhandle for å oppnå en større hensikt enn vi makter alene». Noen har negative assosiasjoner til nettverk. Min erfaring er at nettverk er ensbetydende med muligheter. Nettverk er alt! Gunnar Sønsteby, som var motstandsmann under annen verdenskrig og leder av Oslogjengen sammen med Max Manus, sa det slik: «Nettverk er alt! Spesielt med min bakgrunn, har jeg all grunn til å si det!». I hans tilfelle betød nettverk forskjellen mellom liv og død. Det er sjelden det er så dramatisk, men i overført betydning kan det bety do or die for en virksomhet. Hvis dine medarbeidere ikke evner å knytte gode kontakter med kunder, potensielle kunder, medarbeidere og andre viktige relasjoner, så vil bunnlinjen din lide. Slik bygger du nettverk Så hvordan konkret bygger vi nettverk? Ved å gi. Du får som du sår. Du må være villig til å bringe noe til torgs, til å dele. Vær raus, vis oppmerksomhet, lytt til andre på en måte som gjør at de får lyst til å fortelle mer. Vær åpen og nysgjerrig. Det viktigste tror jeg, er å ha en holdning om at dette er lærerikt og gøy. Den innstillingen vi har til et hvilket som helst prosjekt, avgjør utfallet. Hvis jeg tenker at dette er vanskelig, jeg er ikke god til nettverksbygging, vil jeg heller ikke lykkes med det. Hjernen vår tar ting veldig bokstavelig, og leverer på bestilling. Det er mer nyttig å tenke at hver gang jeg møter et nytt menneske, så lærer jeg noe. Det er spennende, utviklende, morsomt, og det kan bety nye muligheter for begge parter. Og her er vi inne på kjernepunktet – det må være med et vinn-vinn-perspektiv. Ofte når jeg møter nye mennesker spør jeg om vi kan ta en kaffe en dag, så kan vi se om vi kan ha glede av å bli bedre kjent. Med et vinn-vinn-tankesett i alt du gjør blir samarbeid med andre mennesker mer fruktbare, og salg rett og slett gøy. I min verden er ditt nettverk dine relasjoner, en verdifull skatt og en inspirasjonskilde. Det er en arena hvor vi vil hverandre vel og gjør hverandre gode. Lykke til med å bygge ditt nettverk! Catherine ;o) Du finner tidligere utgaver av Innsikt her. (Teksten ble første gang publisert i Opinion Leader, 2013. Teksten er bearbeidet og oppdatert).

Åpningsturnering 140522 Test Webappmaster

‹L16›

Det viktigste tipset for å huske det du nettopp har lært, er å formidle det videre til andre. Du kjenner sikkert igjen dette fra kurs og seminarer du har vært på: Du noterer flittig ned foredragsholderens gode poenger, eller du skriver deg dem bak øret. Der og da er du full av inspirasjon. Så kommer du tilbake til jobben og hva skjer? Ingenting! Hverdagen innhenter deg, de gode poengene havner i glemmeboken. Det er sørgelig bortkastet tid, både for foredragsholderen og kursdeltakeren. Hvor mye sitter vi egentlig igjen med etter seminaret, og bruker vi i det hele tatt det vi lærte? Fasit er at vi husker fint lite. Den tyske psykologen Hermann Ebbinghaus søkte å forstå hvorfor vi glemmer ting og hvordan vi kan bekjempe denne leie tendensen. Hans forskning ledet frem til «The forgetting curve», glemselskurven, en visuell representasjon av hvordan det vi får presentert blekner over tid. Uten repetisjon stuper prosentandelen av det du husker, og du kunne like gjerne ha holdt deg hjemme. Etter en uke er 90 prosent glemt.
Ebbinghaus’ glemselskurve viser at etter:
  • 1 time har vi glemt 50 prosent av informasjonen vi ble presentert
  • 1 dag har vi glemt 70 prosent av informasjonen
  • 1 uke har vi glemt hele 90 prosent av den nye informasjonen
Tips for å huske bedre
Hvis du vil få igjen for den tiden og energien du bruker i møter, på kurs eller seminarer, er det én ting du kan gjøre: Videreformidle det du har lært. Det er en svært effektiv teknikk som kalles «Teach to learn». Når vi på en eller annen måte er involvert i en aktivitet, enten ved å diskutere temaet eller dele egne erfaringer, så øker læringen betydelig. Det samme gjelder hvis du har lest en artikkel eller en bok. Den beste måten å prente inn stoffet på og sikre at du får glede av det fremover, er å gjengi det med egne ord. Når jeg holder kurs er jeg opptatt av varig effekt. Derfor oppfordrer jeg deltakerne til å oppsummere underveis det vi har snakket om. I tillegg ber jeg dem om å notere ned stikkord og reflektere over hvordan de helt konkret vil bruke lærdommen i ettertid. Jeg sender dem også alltid dokumentasjon i ettertid, slik at de kan repetere og friske opp stoffet. På den måten bekjemper vi glemselskurven.
Return on investment Hvis du virkelig vil få full uttelling for tiden og energien du investerer i å gå på kurs, så gjør det til en vane å repetere stoffet og formidle videre det du lærer. Da sørger du for at det sitter! Lykke til! Catherine ;o)
Kjære medlemmer,
‹L› ‹s17›
Kjære medlemmer, Velkommen til årets første turnering – Åpningsturneringen – førstkommende lørdag 14. mai. Golfbanen ser virkelig bra ut, takket være Morten og hans team, og vi håper mange vil ta seg turen ut på øya og bli med på turneringen. Det er SHOT GUN start kl 10:30 og påmelding til turneringen forgår på terrassen mellom kl 09:00 og kl 10:00. Turneringen er en individuell stablefordturnering og i tillegg skal det spilles det en lagkonkurranse TEAM Golden Ball. I år er vi så heldige å starte turneringssesongen med 2 konkurranser i ett. I tillegg til den tradisjonelle stableford turneringen vil vår Pro Shopleverandør Golfers Scandinavia være sponsor for Golden ball teamformatet. Laget med 4 spillere, hvor lagets stableford poeng teller og alle spillerne på laget må spille med “den gylne ballen”. (2 spillere på 4 hull hver og 2 spillere på 5 hver). • “Longest Drive” hull 7 + 13. • “Closest to the pin” på alle par 3 hull. Det vil premieres i begge konkurransene, individuell stableford og Team golden ball. Premieutdeling etter spill så snart alle spillere er ferdige. Det spilles fra følgende utslagssteder: • Damer:  Tee 47 • Herrer:  Tee 54 Ballplassering på kortklipt område. (tilsvarende fairway- eller lavere klippehøyde). Vi minner også om «OCC matchplay». Påmeldingsfrist 20 mai enten ved e-post til christian@holst.oslo.no eller oppføring på liste slått opp på tavlen på 19. hull. Vi håper å se deg. Hilsen turneringskomiteen.
‹/s17› ‹s15›
Det ble nok en nydelig dag på OCC med 67 deltakere. Åpningsturneringen startet med lyden av en sekkepipespiller fra Skottland på hull 11, mens medlemmene gjorde seg klare til den aller første “Golden Ball” turneringen på Oustøen. Det ble spilt både individuelt og lag. Laget fikk med seg 3 gullballer og spilleren med lavest handikap på flighten slo ut med gullballen på hull 1, så nestlavest på hull 2 osv. Spillerne fikk 2 poeng for hver gullball de kom inn med etter runden. Her er resultatene: Individuelt 1. plass Morten Salvesen med 43 poeng (Sp.hcp. 18) 2. plass Magdalena Wangensten med 41 poeng (Sp.hcp. 38) 3. plass Stain Ross med 39 poeng (Sp.hcp. 9) Lag 1. plass med 45 poeng Benedicte von Krogh Catherine Lemaréchal Wiggo Gulbrandsen Ole Jacob Raestad 2. plass med 42 poeng Einar Nielsen Andreas Ditlev-Simonsen Ole Alnæs Odd Egil Reinaas Closest Hole 5: Einar Nielsen Hole 9: Ole Alnæs Hole 12: Ole Alnæs Hole 14: Odd Emil Reinaas Hole 16: Danielle Bjercke Longest Hole 7: Catherine Lemaréchal Hole 7: Ole Alnæs Hole 13: Lise Teien Hole 13: Stian Ross Her er resultatlistene • •
‹/s15› Tutorial Simply add the L tag ‹L› ‹/L› at the start and end of the page content. Enclose sections with the font size tags: ‹s16› ‹/s16› (or s7,s8,s9,s10 -›s100) The various ‹b4›‹/b4› tags are not required anymore for standard line breaks and spaces. They can still be used to adjust custom line heights ‹/L› ‹/s16› Det ble nok en nydelig dag på OCC med 67 deltakere. Åpningsturneringen startet med lyden av en sekkepipespiller fra Skottland på hull 11, mens medlemmene gjorde seg klare til den aller første “Golden Ball” turneringen på Oustøen. Det ble spilt både individuelt og lag. Laget fikk med seg 3 gullballer og spilleren med lavest handikap på flighten slo ut med gullballen på hull 1, så nestlavest på hull 2 osv. Spillerne fikk 2 poeng for hver gullball de kom inn med etter runden. Her er resultatene: Individuelt 1. plass Morten Salvesen med 43 poeng (Sp.hcp. 18) 2. plass Magdalena Wangensten med 41 poeng (Sp.hcp. 38) 3. plass Stain Ross med 39 poeng (Sp.hcp. 9) ‹/s16› ‹/L›
Tutorial

‹/L›

Innsikt 48 2022 | Gode råd for å huske bedre

Det viktigste tipset for å huske det du nettopp har lært, er å formidle det videre til andre. Du kjenner sikkert igjen dette fra kurs og seminarer du har vært på: Du noterer flittig ned foredragsholderens gode poenger, eller du skriver deg dem bak øret. Der og da er du full av inspirasjon. Så kommer du tilbake til jobben og hva skjer? Ingenting! Hverdagen innhenter deg, de gode poengene havner i glemmeboken. Det er sørgelig bortkastet tid, både for foredragsholderen og kursdeltakeren. Hvor mye sitter vi egentlig igjen med etter seminaret, og bruker vi i det hele tatt det vi lærte? Fasit er at vi husker fint lite. Den tyske psykologen Hermann Ebbinghaus søkte å forstå hvorfor vi glemmer ting og hvordan vi kan bekjempe denne leie tendensen. Hans forskning ledet frem til «The forgetting curve», glemselskurven, en visuell representasjon av hvordan det vi får presentert blekner over tid. Uten repetisjon stuper prosentandelen av det du husker, og du kunne like gjerne ha holdt deg hjemme. Etter en uke er 90 prosent glemt. Ebbinghaus’ glemselskurve viser at etter: 1 time har vi glemt 50 prosent av informasjonen vi ble presentert 1 dag har vi glemt 70 prosent av informasjonen 1 uke har vi glemt hele 90 prosent av den nye informasjonen Tips for å huske bedre Hvis du vil få igjen for den tiden og energien du bruker i møter, på kurs eller seminarer, er det én ting du kan gjøre: Videreformidle det du har lært. Det er en svært effektiv teknikk som kalles «Teach to learn». Når vi på en eller annen måte er involvert i en aktivitet, enten ved å diskutere temaet eller dele egne erfaringer, så øker læringen betydelig. Det samme gjelder hvis du har lest en artikkel eller en bok. Den beste måten å prente inn stoffet på og sikre at du får glede av det fremover, er å gjengi det med egne ord. Når jeg holder kurs er jeg opptatt av varig effekt. Derfor oppfordrer jeg deltakerne til å oppsummere underveis det vi har snakket om. I tillegg ber jeg dem om å notere ned stikkord og reflektere over hvordan de helt konkret vil bruke lærdommen i ettertid. Jeg sender dem også alltid dokumentasjon i ettertid, slik at de kan repetere og friske opp stoffet. På den måten bekjemper vi glemselskurven. Return on investment Hvis du virkelig vil få full uttelling for tiden og energien du investerer i å gå på kurs, så gjør det til en vane å repetere stoffet og formidle videre det du lærer. Da sørger du for at det sitter! Lykke til! Catherine ;o)

Innsikt 47 2022 | En god historie er gull verd for merkevaren

Vi ønsker at det vi formidler skal være minneverdig. En historie holder seg i tilhørernes bevissthet lenge etter at alt annet er glemt. Uansett om du bygger selskapets eller din egen merkevare gjør historier større inntrykk enn tall og fakta. Det kan du utnytte ved å bevisst bruke historier når du kommuniserer. Har du noen gang tenkt på kraften i historier og metaforer? Historier og metaforer er «snarveier» i kommunikasjonen, og bygger bro til en raskere og dypere forståelse. Ordet «metafor» kommer fra gresk – metafora – og betyr ord eller uttrykk som brukes i overført eller billedlig betydning. En god historie treffer hjertet Når vi klarer å skape bilder eller filmer i lytternes hoder, treffer vi senteret i hjernen (det limbiske systemet) som styrer følelser, motivasjon og langtidsminnet. Det er der hvor beslutninger tas, og atferd dannes. Skal du få folk med deg er du avhengig av å treffe hjertet, i tillegg til hodet. En god historie danner fellesskap Vi liker å bli underholdt med en god historie, vi blir revet med og husker budskapet lettere. Vi ønsker at det vi formidler skal være minneverdig. En historie holder seg i tilhørernes bevissthet lenge etter at alt annet er glemt. Er historien eller sammenligningen riktig god, blir den formidlet videre, og sprer seg som ild i tørt gress (en metafor som umiddelbart skaper et bilde i hodene våre). Å fortelle og lytte til historier er et ritual som etablerer fellesskap. Vi har formidlet informasjon videre til nye generasjoner på denne måten siden tidenes morgen, da vi satt rundt leirbålet. Tenk bare på din egen reaksjon når noen begynner å fortelle en god historie. Du blir fokusert, forventningsfull og oppmerksom. En annen fordel med historier, er at de møter mindre motstand enn en påstand. Kledd i en historie, slipper budskapet lettere inn og påvirker oss ofte helt ubevisst. Øv på å bruke historier for å bygge merkevaren din Abraham Lincoln (1809–1865) praktiserte som advokat før han ble amerikansk president. Han var legendarisk for sine åpnings- og sluttprosedyrer. I rettssalen hadde han juryen i sin hule hånd, og det var ingen tilfeldighet. Han trente historiefortelling på den lokale kneipen sammen med vennene sine hver uke. Han vant ofte rettssakene sine mye takket være at han tilegnet seg kunsten å spille på følelser, fengslet sitt publikum, og fikk folk med seg. Historier og metaforer har det til felles at de treffer hjertet, de inspirerer og motiverer. Bruk dem bevisst i din kommunikasjon, og tren på formidling. Du vil oppleve å bli lyttet til på en helt annen måte enn før. Vil du vite mer? Jeg kan varmt anbefale Nancy Duartes video: How to tell a story (3 minutter). Lykke til! Catherine ;o) Foto: Cromfreak, Pixabay

Innsikt 46 2022 | Tid til å dvele


“Den er så svinnende kort den stund vi mennesker er sammen.” – Hans Børli

Når du dveler, tar du deg tid til å smake på øyeblikket, riktig nyte det, trekke det ut og gi det mer plass.
Opplevelsen av tid er subjektiv. Er det bare fem minutter til bussen går og du er sent ute, fyker fem minutter fryktelig fort. Hvis du derimot venter på bussen i regnværet, snegler tiden seg av gårde.

Hvor ofte har du vel ikke hørt folk si: «Jeg har ikke tid»? Tid er den eneste ressursen vi alle har fått like mye av, men noen synes å mestre tiden sin bedre enn andre. Hemmeligheten ligger i hvordan vi forholder oss til tiden vi har tilgjengelig. Bytter du ut «Jeg har ikke tid» med «Jeg tar meg ikke tid til dette», er forskjellen åpenbar. Det siste signaliserer et bevisst valg, en gjennomtenkt prioritering.

Legg inn tidslommer
For mange år siden bestemte jeg meg for at jeg ville minimere stress i hverdagen min. En av løsningene var å legge inn tidslommer i kalenderen og gi meg selv litt slakk før møter. Jeg planlegger alltid å være fem til 10 minutter for tidlig ute til et møte. Det gir meg rom til å «lande», trekke pusten og reflektere enda en gang over målet med møtet jeg er på vei til. Det er så mye behageligere enn å hele tiden halse etter klokken og prøve å presse mest mulig ut av dagen. I stedet for «Jeg skal bare …», leser jeg e-posten eller artikkelen når jeg har kommet frem. Opplevelsen blir helt annerledes, det blir mer ro, mindre mas og kav.

Et hav av tid
Har du tidligere vært tidsoptimist? Her er et tips: Vær bevisst på hvilke ord du bruker. Ordene skaper din virkelighet. Det er forskjell på å si «Jeg har dårlig tid, det er bare fem minutter til møtet starter» (hjertet banker fortere og du kjenner stresset komme krypende) og «Det er fem minutter til møtet starter, et hav av tid» (pusten blir roligere).

Starten på dette innlegget skrev jeg på en notatblokk på venteværelset til min kjære akupunktør Trude. Jeg var der 15 minutter før timen startet, et hav av tid …

Tenk over hvilke ord du bruker
Jeg liker å D V E L E. Dvele er et nydelig ord, «savour» på engelsk. Når du dveler, tar du deg tid til å smake på øyeblikket, riktig nyte det, trekke det ut og gi det mer plass. Da er det også lettere å praktisere takknemlighet, en vane som gjør oss godt helt ned på cellenivå. Observerer du blodceller i mikroskop, kan du tydelig se forskjell før og etter to minutter med takknemlighet – blodet flyter friere.

Meditasjon og yoga er to øvelser som også hjelper oss til å finne roen og dvele i øyeblikket, være her og nå, fryse tiden en smule og komme i kontakt med det som virkelig betyr noe for oss.

Jeg ønsker deg et riktig godt 2022 med mange gode dvele-opplevelser!
Catherine ;o)