Tips

Innsiktsmail, Motivasjon

Innsikt nr. 34 2018 | Hvordan seire over trangen til å utsette?

Det er ikke alle oppgaver vi synes er like gøy og inspirerende, og det er gjerne dem vi har en tendens til å utsette, ikke sant? Noen som kjenner seg igjen? Jeg gjør i hvert fall det!

Så hvordan seire over trangen til å utsette? Det er ofte det som skaper stress og dårlig samvittighet, når vi utsetter det uungåelige…

La meg dele min hemmelige lille strategi med dere. Jeg har laget et lite ritual som funker for meg, og forhåpentligvis kan det inspirere deg til å lage en egen strategi for å få unna mindre morsomme oppgaver. En av oppgavene jeg har hatt en tendens til å utsette (og jeg plasserer det bevisst i fortid for det var før), er kontorarbeid og særlig det å skrive tilbud og fakturere. Jeg synes at det er mye morsommere å holde foredrag og kurs, enn å gjøre kontorarbeid.

Jeg er veldig betatt av den greske seiersgudinnen Nike. Hun er å finne i Musée du Louvre i Paris, og det er en fantastisk styrke i den skulpturen. Sist jeg var i Louvre bestemte jeg mer for å kjøpe en liten statue av henne. Som en kuriositet kan jeg nevne at logoen til Nike ...
Les mer

Innsikt nr. 33 2018 | GDPR og tips

Den 25. mai trer de nye personvernreglene (GDPR) i kraft.

Jeg håper at du har hatt glede av mine tips, og at du fortsatt ønsker å motta Innsikt ca. fire ganger i året. I så fall ber jeg deg aktivt samtykke at du fortsatt ønsker å stå på mailinglisten.

Trykk her for å bekrefte.

Du kan laste ned Mitt beste presentasjonstips her. Det handler om kraften i historier og metaforer, og er mitt bidrag i boken «Bedre presentasjoner på 1-2-3» av Edgar Valdmanis.

Jeg lanserte helt nye websider nå i april, og der finner du alle mine tidligere tips.

Tusen takk for følget så langt, jeg setter stor pris på å ha deg som leser!
Catherine ;o)

...
Les mer

Innsikt nr. 32 2018 | 80/20 prinsippet

80/20-regelen, også kalt Pareto-prinsippet eller Paretos lov, er oppkalt etter italieneren Vilfredo Pareto som i 1906 bemerket at 20% av Italias befolkning eide 80% av verdiene. Det viser seg at dette misforholdet går igjen i veldig mange sammenhenger, som et gjentagende mønster. 80% av resultatene dine skyldes 20% av det du gjør.

Små bruddstykker av vår tid er mye mer verdifulle enn all den øvrige tiden. Det gjelder å bruke tid på det som lønner seg. 80% av det du oppnår på jobben, gjør du på 20% av tiden.

La oss se på noen flere eksempler, og se om du kjenner igjen mønsteret.

20% av innsatsen skaper 80% av resultatene
20% av kundene står for 80% av omsetningen
20% av kundene står for 80% av klagene
20% av klærne du har i skapet ditt bruker du 80% av tiden

De fleste sprer altså sin innsats på altfor mange ting, snarere enn å konsentrere innsatsen om noen få viktige områder. Så hva med å identisiere og skille ut det som virkelig gjør en forskjell, og gjøre mer av det? Tenk etter, hva er de 20% av den jobben du gjør som skaper de beste resultatene?

Gjelder dette også for ...
Les mer

Innsiktsmail, Mening

Innsikt nr. 31 2017 | Jakten på mening

Det var en gang to steinarbeidere på middelalderen. Den ene kom alltid utslitt hjem etter dagens arbeid, mens den andre trallet og sang, og virket svært så fornøyd. De var satt til å gjøre nøyaktig samme jobb.

Da de ble spurt om hva de hadde holdt på med, sa den første: «Jeg har slitt og slept på stein i hele dag».

Den andre svarte: «Jeg bygger en katedral».

Dette har med mening å gjøre, den meningen vi tillegger vårt arbeid. Det å løfte blikket, og se ting i et større perspektiv. Hvorfor går vi på jobb hver dag, utover det å tjene til livets opphold?

Hva er din katedral? Hvorfor gjør du det du gjør? Hva bidrar du med til fellesskapet, som du er stolt av og som gjør en forskjell? Hva er ditt bidrag til at dere når de målene dere har satt dere. Her ligger motivasjon og vilje til innsats, også når det butter og krever noe ekstra av oss. «Go the extra mile, it’s never crowded».

Sterke merkevarer har svaret på hvorfor? De har en visjon som angir retning, verdier som etterleves, tydelige mål som alle kjenner til og lar seg inspirere av, og ikke minst ...
Les mer

Innsikt nr. 30 2017 | Styrke selvfølelsen

Selvfølelse og selvtillit er to forskjellige ting. Dyktige idrettsutøvere jobber bevisst med å styrke begge deler. Hva med deg?

Selvfølelse handler om hvem vi er, hva vi står for og verdien vi ser i oss selv. Selvfølelse kan kalles sjelens kondisjon.

Selvtillit er hvilken tro vi har på oss selv i forhold til det vi gjør, og får til. Det går an å ha høy selvtillit på visse områder og lav på andre.

Selvfølelsen kan også være lav eller høy, men den er universell i den forstand at den gjelder uansett hvilken situasjon du er i. Selvtilliten er mer situasjonsavhengig og betinget av hvorvidt du får til noe eller ikke. Vi kan trene selvtilliten ved å lære nye ting, og bygge fagkompetanse. Jeg brenner for å hjelpe andre til å få til mer enn det de tror de kan, bygge opp både selvfølelse og selvtillit.

Hva kan vi gjøre for å styrke selvfølelsen? Mange står i veien for seg selv, har begrensende overbevisninger, snakker seg selv ned og “bestiller” nederlag, ofte helt ubevisst! Vi skal se på noen enkle grep som kan gjøre en stor forskjell i hverdagen din. Her er noen tips, test dem ut allerede i dag.
...
Les mer

Innsikt nr. 29 2017 | Ordenes magi

Ord trigger tanker og følelser, og jeg blir like fascinert hver gang jeg opplever at små nyanser gjør en STOR forskjell.
Når jeg jobber med mennesker for å hjelpe dem med å få til mer enn de tror de kan, så er noe av det første jeg legger merke til og tar tak i er språket. Hvilke ord velger vi, og hvilken effekt har de? Vi har ofte begrensende overbevisninger som hemmer oss i å få til det vi vil, og det har sitt utspring i hva vi forteller oss selv og andre.

Et spennende skoleeksperiment
En skole i Chacago som slet med svært dårlige resultater, gjorde ett enkelt lite grep. I stedet for å stryke de dårligste elevene, ga de tilbakemeldingen: «Du har ikke forstått det ennå». Det lille ordet «ennå» trigget en helt annen respons hos elevene, og åpnet en mulighetsdør. Ordet signaliserte at «Jeg har tro på deg», og det gjorde hele forskjellen. På kort tid skjøt resultatene på skolen i været!

Hva skjer når du sier: «Dette er vanskelig, dette får jeg ikke til»? Da går rullgardinen ned. Hjernen tar ting veldig bokstavelig, og leverer på bestilling.
Da blir det vanskelig, det kalles selvoppfyllende profeti. Hver ...
Les mer

Innsiktsmail

Innsikt nr. 28 2016 | Gjør som delfintreneren!

Vet du hvordan man trener delfiner?

Treneren bruker en lang stang, som han holder nederst i bassenget. Hver gang delfinen svømmer over stangen, får han fisk. Gradivis heves stangen.

Hvis delfinen svømmer under, får han ikke kjeft men får ganske enkelt ikke fisk. Delfiner er svært intelligente dyr, de skjønner fort at den ønskede atferden lønner seg. De forteller til resten av gjengen i bassenget: «Hei bli med, han her er grei, når vi gjør kule ting så får vi belønning!».

Slik blir de inspirert til og får lyst til å gjøre sitt beste.

Det interessante er at hvis en trener behandler en delfin dårlig, går delfinen til streik. Hver gang treneren nærmer seg bassengkanten, svømmer delfinen sin vei. «Jeg vil ikke jobbe med deg mer…». Og ikke nok med det, han får med seg resten av gjengen også – det er fullt mytteri i bassenget. Treneren er ferdig der, og må finne seg en annen jobb.

Vi blir inspirert når vi ferskes i å gjøre noe bra. Når dine medarbeidere, lederen, ektefellen, barna eller venner gjør noe du liker, gi dem «fisk» i form av en ektefølt stor takk, og del hva det gjør med deg. Gjør det ...
Les mer

Innsiktsmail, Visjon

Innsikt nr. 27 2016 | Se for deg…

Vi mennesker har en unik evne til å forestille oss fremtiden, det skiller oss fra dyrene.

Ordet visjon stammer opprinnelig fra latin visio, se: syn, åpenbaring; og betyr en fremtidsrettet forestilling. En visjon er et mentalt bilde av en  ønsket fremtid. En god visjon inspirerer deg til å gjøre ditt beste. Mange bedrifter har en visjon, selv om den ikke alltid er kommunisert godt nok internt i organisasjonen. Hvorfor skal vi ha en visjon?

En god visjon

  • er en ledestjerne
  • angir retninger
  • noe å strekke seg etter
  • motiverer til innsats
  • gir energi og inspirerer deg.

Enkeltpersoner kan også ha stor glede av å ha sin egen visjon. Det viktigste med en visjon er retningen den angir. En metafor på det, er fyrtårnet som blinker i det fjerne, og hjelper deg å holde en stø kurs mot dit du vil. Når du ser det tydelig for deg, blir det lettere å komme seg dit, og å holde motivasjonen oppe.

Visjonen din kan inspirere deg til ekstra innsats, særlig når du møter motgang eller er usikker på hva du skal gjøre i en gitt situasjon. Visjonen bygger på dine verdier og det som er viktig for deg.

Mange ...
Les mer

Innsikt nr. 24 2015 | Merkevaren «deg»

Enten du skal utvikle selskapets eller din egen personlige merkevare, vil du oppdage at det er mange av de samme mekanismene som gjelder.
Branding eller merkevarebygging handler om VALG, summen av det vi velger å kommunisere til omverden, for at andre skal velge oss. Tenk igjennom hva du vil bli husket for. Det beste er å formidle ditt budskap i form av historier.

Det gjelder å innta en posisjon i folks bevissthet. Da må du være tydelig og skille deg ut, samt oppleves som attraktiv for målgruppen.

Det er forbausende hvor dårlige mange er til å svare på et enkelt spørsmål som: «Hva driver du med?». Det kommer gjerne noe i retning av «Nei, jeg driver med noe IT-greier», uten et snev av stolthet i stemmen og med et kroppsspråk som signaliserer alt annet enn at dette har de lyst til å fortelle om. Det er i realiteten en gyllen anledning til å promotere deg selv. Hvor ofte får vi dette spørsmålet i løpet av et yrkesaktivt liv, som anslås i gjennomsnitt til å vare ca. 10.000 dager? Du får helt sikkert spørsmålet flere tusen ganger. Fortell om deg selv på en så spennende og engasjerende måte at de ...
Les mer

Innsikt nr. 23 2015 | Vi er alle filmprodusenter

Visste du det, at du er i samme bransje som Steven Spielberg?

Hver eneste dag lager vi filmer i eget hode. Før du skal på jobb, lager du mer eller mindre bevisst en film om hvordan du kommer deg dit, hvordan trafikken eller bussturen blir, hva du skal gjøre den dagen.

Du ser for deg hvordan du tror at det blir. Det samme gjelder hvis du skal gå i gang med et nytt prosjekt, eller holde en presentasjon.
Vi lager altså massevis av små filmsnutter hver dag, hele tiden. Spørsmålet er, hva slags filmer lager vi? Er det skrekkfilmer eller er det gode filmer?

Hvilket terningkast ville du ha gitt dem?

Det fine er at i det øyeblikket vi blir bevisst på at vi kan velge kvaliteten på filmen, er vi i stand til å endre den slik at den støtter oss i stedet for å hemme oss.

Jeg coachet en toppleder en gang som hadde sceneskrekk. Da jeg spurte ham hvordan han skremte seg selv, svarte han at han pleide å si til seg selv: «Tenk om de ikke synes at det er interessant ...
Les mer

Innsikt nr. 22 2014 | Språk skaper virkelighet

Vil du ha mer energi og handlingskraft? Gjør noe med ordene du bruker. Små nyanser i språket vårt, har en stor effekt på vårt humør, vårt tankesett, på våre relasjoner og på hva vi oppnår av resultater.

Noen har for vane å bruke et negativt ladet språk som «jeg burde», «jeg må» eller «dette er vanskelig». Forskning viser at det trigger umiddelbart stresshormoner i hjernen, som hemmer oss i det vi holder på med.

Når vi bruker et reaktivt eller defensivt språk, føler vi oss verre og ser ikke så lett muligheter. Vi føler oss maktesløse, og glir lett inn i offerrollen. Det begrenser vår evne til å tenke klart, og det blir ofte selvforsterkende fordi vi leter etter bekreftelser på vårt syn.

Forskning viser at når vi endrer ordene vi bruker til mer proaktive som «jeg velger», «jeg vil», «det er nytt og annerledes for meg men jeg kaster meg uti det», så endrer vi samtidig kjemien i hjernen. Bruker du et proaktivt språk, føles det annerledes – selv om det bare er små nyanser i det du sier. Det gjør en forskjell å si: «Nå BURDE jeg skifte dekk» (føles som et ork, og trigger dårlig samvittighet) og ...
Les mer

Innsikt nr. 21 2014 | Motiverende samspill

Hva får oss til å ønske å hente frem det beste i oss selv?

Riccardo Muti var dirigent ved La Scala i Milano. En dag fikk han et brev signert av 700 ansatte, med følgende beskjed: «You’re a great conductor. We don’t want to work with you, please resign. Why? Because you don’t let us develop. You’re using us as instruments, not as partners». Musikerne hadde mistet gleden ved å spille. Han måtte gå.

Dirigenten Carlos Kleiber har en helt annen lederstil og utstråling enn Muti. Legg merke til øynene og kroppsspråket. Han får spillerne til å bringe frem sitt beste, gjennom å invitere til samspill. Partnerskapet mellom dirigent og orkester er lystbetont og gjensidig forsterkende.

Det minner meg om teori X og Y innen ledelse. Mc Gregor var en amerikansk professor i ledelse ved MIT Sloan School of Management. I sin bok «Mennesket og bedriften» lanserte han teori X og Y. Muti ville falt innenfor hans teori X, som beskriver en hemmende, autoritær og kontrollerende leder, som ikke gir utviklingsmuligheter til sine ansatte. Teori Y derimot oppleves som frigjørende. Lederen viser tillit, gir ansvar og rom for utvikling.

Ledere forventer motiverte medarbeidere, men hvor motiverende er lederne? Det skal ...
Les mer

Innsikt nr. 20 2014 | Hva er viktig?

Kommer nettopp fra en kaffe med en dyktig, flott og inspirerende kunde. Det er så godt å ta seg tid til å reflektere i en hverdag hvor mye krever vår oppmerksomhet, hele tiden. Det gir nye perspektiver og verdifull innsikt. Vi trenger alle å skape rom for å fordøye inntrykk, dele erfaringer og diskutere ulike utfordringer. Vi snakket blant annet om dette med prioriteringer, noe mange sliter med når oppgavene og mailene presser på fra alle kanter. Vi blir lett trukket med i dragsuget, hvis vi ikke er på alerten. Hvor gode idéer får vi eller beslutninger tar vi når det koker i topplokket?

Det minnet meg om illustrasjonen «Mind full or Mindful», en god påminnelse om å stoppe opp, ta seg tid til å evaluere hva som er viktig og hva vi skal prioritere å bruke tid på.

Her er et tips som kan hjelpe deg til å prioritere: Ta en pause i det du holder på med akkurat nå, se for deg neste uke og still deg spørsmålet:

«Hva er det viktigste jeg kan gjøre i denne rollen som vil ha størst positiv effekt neste uke?».

Vi har alle ulike roller: Mamma, leder, medarbeider, samarbeidspartner eller trener, ...
Les mer

Innsikt nr. 19 2014 | Lytt!

Helt fra vi var barn har vi lært – og blitt oppfordret til – å snakke, men vi har ALDRI lært å lytte og de fleste er skikkelig dårlige til det.

«If you have trouble being heard, you are not listening.» – Geoff Nightingale

Legg merke til neste gang du hilser på noen du aldri har truffet før, de fleste er mer opptatt av å si sitt eget navn, enn å lytte til hva den andre sier. En venn av meg gjorde et eksperiment, og presenterte seg en hel kveld som «en bunt gulrøtter». INGEN reagerte!

De fleste lytter for å svare, mens få lytter for å forstå. «Søk først å forstå, deretter å bli forstått», er FranklinCoveys femte vane. Jeg har lyst til å gjengi et sitat fra de 7 Gode Vanene:

Når jeg ber deg om å lytte, og du begynner å gi råd, har du ikke gjort det jeg ba deg om.
Når jeg ber deg lytte til meg, og du begynner å fortelle meg hvorfor jeg ikke bør føle slik, tramper du på følelsene mine.
Når jeg ber deg om å lytte, og du føler at du må gjøre noe for å løse problemet ...
Les mer

Innsikt nr. 16 2013 | Relasjoner og nettverk

«Nettverk er alt. Spesielt med min bakgrunn, har jeg all grunn til å si det!» uttalte motstandsmannen Gunnar Sønsteby. I hans tilfelle betød nettverk forskjellen på liv og død. Det er sjelden så dramatisk, men i overført betydning kan det bety «do or die» for din virksomhet. Hvis dine medarbeidere ikke evner å fortelle en historie som fenger, knytte gode kontakter med kunder, potensielle kunder, medarbeidere og andre viktige relasjoner, så blør bunnlinjen din.

Vi treffer nye mennesker hver dag, og det er forbausende hvor dårlige mange er til å svare på et enkelt spørsmål som: «Hva driver du med?». De begynner gjerne med noe i retning av «Nei… jeg holder på med noe IT-greier», uten et snev av stolthet i stemmen, og med et kroppsspråk som signaliserer alt annet enn at dette har de lyst til å fortelle om. Hvor ofte får vi dette spørsmålet i løpet av et yrkesaktivt liv, som anslås i gjennomsnitt til å vare ca. 10.000 dager? Kanskje et par ganger om dagen? Det betyr at du har i hvert fall 20.000 anledninger til å fortelle om deg selv på en så spennende og engasjerende måte, at de du snakker med gjerne vil høre mer, ...
Les mer

Innsikt nr. 15 2013 | En god start

Har du lagt merke til at hvis du kommer godt ut på hoppkanten, så er mye gjort?

Har du en god start på dagen, så glir mye av seg selv. Er første setningen i en artikkel god, får du lyst til å lese videre. Når du møter nye mennesker, er førsteinntrykket avgjørende for om du ønsker å bli bedre kjent.

«You never get a second chance to make a first impression».

En god start på dagen kan være

– En gå-/joggetur
– Å ta noen gode, dype åndedrag
– Skrive ned noe vi er takknemlig for
– Si noe pent til seg selv
– Filmatisere hvordan vi ønsker at dagen skal bli
– Drikke en smoothie, og ta seg tid til å nyte den
– Dele et sitat som vi tror andre kan ha glede av
– Lytte til et musikkstykke vi liker spesielt godt
– Sette av 5 min. til å planlegge dagen
– Få unna noe på «to-do» listen tidlig på dagen, og stryke det ;o) – en deilig følelse!

Litt av cluet, har jeg funnet ut, er å lage ritualer som blir til gode vaner. Et ritual er en fast ting vi gjør, og da ...
Les mer

Innsikt nr. 14 2013 | Attitude

«Attitude is a little thing that makes a big difference» sa Winston Churchill.

Min overbevisning er at med den rette innstillingen, er det meste mulig, også det å gå fra minus til pluss, og en halvering av sykefraværet…

I samtale med en av mine kunder, diskuterte vi over en lunsj: Hva er forskjellen som gjør en forskjell når det gjelder servicen vi opplever i ulike sammenhenger? Vi undret oss over hvor langt det er mellom høydepunktene. Bare tenk på deg selv, når opplevde du sist å bli positivt overrasket over den servicen du fikk? Eller når ble du sist forbanna eller skuffet i forhold til de forventningene du hadde? Hvor mange forteller du dine opplevelser til?

Alle medarbeidrne i en bedrift har et ansvar for å forvalte bedriftens merkevare. Deres handlinger vil enten svekke eller styrke selskapets omdømme. Warren Buffet sier det så treffende: «If you loose the company’s money I will be understanding. If you loose it’s reputation, I will be ruthless.» Noen er gode ambassadører, mens andre er sabotører. Enkelte bedrifter lykkes godt, men det er fortsatt mange som har en lang vei å gå, og posisjonen «Best på service» er VIDÅPEN i mange bransjer.

Daglig leder Hilde ...
Les mer

Innsikt nr. 13 2013 | Creativity by Disney

I motsetning til det mange tror, er en kreativ prosess ofte strukturert.

Walt Disney hadde sin egen kreativitetsstrategi som besto av tre ulike faser. Han forflyttet seg fysisk mellom tre rom. I det første rommet satt han i en fluktstol, med skissene til nye tegneserier tapet opp på veggene. Da så han opp i 45 grader, en ideell stilling for å fantasere og visualisere. Dette kalte han Drømmerommet, og her kunne han boble idéer hemningsløst uten kritikk eller negative vinklinger. Det neste rommet var Realistrommet, og her inntok han en annen fysiologi. Rommet var innredet med høye bord og han sto med haken i hånden og betraktet skissene fra dette ståstedet. Det siste rommet het Kritikerrommet, og det var innredet slik de fleste møterom er, med bord og stoler. Her var det om å gjøre å fokusere på begrensninger, utfordringer og hva som kunne være galt. Han kunne gå flere runder mellom rommene til han var tilfreds med resultatet.

I en brainstorming prosess er alle tre faser eller perspektiver nødvendige, men det er viktig at de kommer i riktig rekkefølge, hvis ikke risikerer vi å drepe idéer før vi har fått utforsket dem. De beste kreative prosessene involverer mennesker med ...
Les mer

Innsiktsmail

Innsikt nr. 17 2013 | Skap engasjement

Kun 13% av arbeidsstyrken i verden er virkelig engasjert i jobben sin, det viser en undersøkelse Gallup har utført i 142 land. At en så stor andel er uengasjerte, får store konsekvenser for bunnlinjen. Bedrifter som ikke tar dette på alvor, kan risikere å miste de beste, og sitte igjen med en demotivert og uproduktiv gjeng. Størst utslag på engasjementsnivået gir relasjonen til nærmeste leder.

Jeg holdt nylig et foredrag om Employee Engagement for 60 direktører innen servicenæringen, og ble overrasket da jeg leste de nyeste rapportene fra 2013. Det står dårlig til med engasjementet på arbeidsplasser. De 13% som er i kategorien «Engaged», beskrives som brennende engasjert i jobben, de er sterkt knyttet til firmaet og bidrar til å drive selskapet fremover. Kategorien «Unengaged» er på jobb og hever lønnen, men de bryr seg ikke, bidrar lite og mangler motivasjon. Den siste kategorien «Actively disengaged» er ikke bare misfornøyd, de kaster bort sin egen og andres tid på å klage, og underminerer derfor også sine kollegers innsats. Andre omfattende studier viser samme trend.

Ifølge McKinsey er det som påvirker en medarbeiders engasjement aller mest, relasjonen til nærmeste leder. Det som driver oss, og får oss til å yte litt ...
Les mer

Innsikt nr. 12 2013 | Det vi fokuserer på forsterker vi

Har du lagt merke til at når vi har fokus på noe, så dukker dette «noe» opp overalt! Du har kanskje kjøpt deg en ny bil, en golf for eksempel, og plutselig ser du golfer ustanselig. De har vært dere hele tiden, du har bare ikke lagt merke til dem fordi radaren din ikke har vært innstilt på «golf». Gravide opplever det samme, plutselig er «alle» gravide…

Så er spørsmålet, hva er radaren vår innstilt på i det daglige? Hvor velger vi å rette vårt fokus? Det blir ofte selvoppfyllende profeti.



Noen er ukuelige optimister, ingen oppgave for stor og de kaster seg på med friskt mot uansett. Mens andre kan oppleve samme situasjon eller oppgave som overveldende. De kan ha nøyaktig de samme faglige kvalifikasjonene, eneste forskjellen er det som sitter mellom ørene, hvordan vi forestiller oss oppgaven.

Har du noen gang tenkt på hvem vi snakker mest med i løpet av en dag? Oss selv! Og hvordan er kvaliteten i den dialogen? Hvilke forstillinger og filmer spiller vi? Lager vi en skrekkfilm eller er det en film som gir en godfølelse og som motiverer oss til å gå igang i den retningen vi ønsker oss? Forestiller ...
Les mer

Innsikt nr. 11 2013 | Form overskygger innhold

Ord kommer ofte i veien for kommunikasjonen når kroppsspråket ikke harmonerer med det vi sier. Det er små marginer; En usikker bevegelse, et blikk eller en keitete holdning kan bety forskjellen mellom det å få den etterlengtede kontrakten eller å gå tomhendt ut fra møtet.

Ifølge ekspertene er så mye som 93% av vår kommunikasjon non-verbal, det betyr at det er måten vi sier ting på mye mer enn hva vi sier som avgjør hvorvidt vi når igjennom med vår kommunikasjon. Wall Street Journal gjorde for noen år siden en undersøkelse blant toppledere i USA og spurte: «Hva synes du om presentasjoner du hører?» Resultatet var nedslående; 50% svarte svarte «direkte søvndyssende», 43% «fryktelig kjedelig» og bare 7% svarte «inspirerende». Det er med andre ord en del å hente. Du finner noen tips lenger ned i artikkelen.

På tampen av fjoråret hadde jeg gleden av å holde et pilotkurs sammen med teaterregissør Johan Osuldsen. Det var gøy å jobbe med Johan igjen, vi samarbeidet også for noen år siden om en toppledertrening hvor vi leide scenen på Chat Noir i fire timer, og trente kroppsspråk og stemmebruk. Det var så vellykket at vi før jul kom sammen igjen og har ...
Les mer

Innsikt nr. 10 2012 | Stress less

Visste du at vi puster 20.000 ganger i løpet av en dag, og at 60-70% av avfallsstoffene våre blir skilt ut gjennom pusten? Men de fleste av oss puster ikke riktig, og får derfor ikke full effekt. Over 80% av befolkningen puster høyt oppe i brystet, en overfladisk pust som fører til stive og anspente muskler, at vi får for lite oksygen til cellene og det forsterker den urolige stressfølelsen vi har fra før.

I tidligere utgaver av Innsikt har vi vært inne på hva vi kan lære av dyrene. Denne gangen kan vi la oss inspirere i forhold til hvordan håndtere stress. Hva gjør en katt etter en stressende opplevelse, etter at den er blitt jaget av en hund for eksempel? Den de-mobiliserer, legger seg ned og sover. Nå er jo ikke det så enkelt for oss mennesker i en travel hverdag, men det finnes gode alternativer. Ifølge Anette Aarsland, er det fysisk umulig å stresse samtidig som du puster dypt og har fokus på pusten.

Riktig pust gjør underverker: Reduserer stressnivået, løser opp muskelspenninger i nakke, kjever, skuldre og bryst, øker oksygenopptaget i alle kroppens celler, bedrer konsentrasjonen som følge av mer oksygen til hjernen, øker forbrenning og ...
Les mer

Innsiktsmail

Innsikt nr. 9 2012 | Storytelling

Abraham Lincoln praktiserte som advokat før han ble president, og han var legendarisk for sine åpnings- og sluttprosedyrer. Han hadde juryen i sin hule hånd.

Det var ingen tilfeldighet, han trente historiefortelling på den lokale kneipen sammen med sine venner hver uke, fordi han visste hvilken kraft og overbevisning det ligger i en god historie.

Historier og metaforer er «snarveier» og bygger bro til en raskere og dypere forståelse. De er også minneverdige – en god historie holder seg i tilhørernes bevissthet lenge etter at alt annet er glemt.

Å fortelle og lytte til historier er et ritual som etablerer fellesskap. Tenk bare på din egen reaksjon, når noen begynner å fortelle… Du blir fokusert og oppmerksom.

Vi liker å bli underholdt med en god historie, vi blir revet med og husker budskapet lettere, fordi historier skaper bilder i hjernen og lagres andre steder enn ordene. Vinca LaFleur, taleskriveren til Bill Clinton, sa det slik: «Facts tell, stories sell.»

En metafor, eller sammenligning, kan være et sitat eller en fortelling som har likhetstrekk med noe annet. Metaforer treffer ofte på et dypt ubevisst nivå, og tillater at andre trekker egne slutninger. En metafor er en elegant kommunikasjonsform, som har ...
Les mer

Innsiktsmail

Innsikt nr. 8 2012 | Chutzpah – Om Guts & FLOW

På et seminar nylig i Stockholm, hørte jeg Robin Sharma, forfatteren av boken «Munken som solgte sin Ferrari». Han brukte ordet «Chutzpah», som handler om å ha mot og utholdenhet. Jeg liker å relatere nye ting jeg lærer til innsikt og modeller jeg har i min verktøykasse fra før. Det å se ting i sammenheng, gir en enda dypere mening.

Vi har alle en komfortsone, der det er trygt og godt å være. Men det blir ingen utvikling, hvis vi ikke våger å utfordre oss selv med jevne mellomrom. Vi må ut av komfortsonen for å vokse.

Det er interessant å se Sharmas budskap i sammenheng med det Mihaly Csikszentmihalyi kaller flytsone. I 1990 kom han med boken The Psychology of Optimal Experience, der han lanserer begrepet flow. Det betegner en tilstand av dyp konsentrasjon. Du holder på med en aktivitet som opptar deg, og så blir du revet med, du glemmer tid og sted og går helt opp i det du gjør. Du yter optimalt uten å slite deg ut, det er en tilstand hvor arbeidet går lett, og du nyter det. Csikszentmihalyi forsket i en årrekke på lykke og kreativitet, og kom frem til at vi har det ...
Les mer

Innsiktsmail

Innsikt nr. 7 2012 | I delfinens ånd

Ved å studere dyrenes adferd, kan vi lære noen viktige prinsipper om hva som skaper styrke i team. Ett eksempel er gjess. Når hver gås slår med vingene, skaper den en oppdrift for fuglene som følger etter. Ved å fly i en V-formasjon, skapes det en synergi-effekt på 71%. Dette vil si at flokken kan fly 71% lenger enn hva en enkelt gås kan klare alene. Lærdom: Mennesker som arbeider for samme mål og føler at de spiller på samme lag, kommer mye raskere og enklere til målet fordi de får en ekstra kraft gjennom tillit, støtte og samhørighet.

Delfinen er et dyr fylt av glede og eleganse.

Fra sitt første åndedrett, arbeider delfiner i team. De lærer at for å overleve, må de samarbeide – for å finne mat og beskytte hverandre mot farer. Når vi jobber i team, har vi størst sjanse til å overleve og lykkes. Vi må dyrke frem teamet og feire de triumfer det oppnår.

De har naturlig anlegg for læring. Etter hvert som de vokser, lærer de videre de ferdighetene de har – til de unge i flokken. Som barn lærer vi. Som voksne slutter vi ofte med det. Lær konstant. Del det ...
Les mer

Loading...

Litteratur

© 2018 - Ticato, All rights reserved

Lukk meny