Tips og Litteratur forslag

Tips

Innsikt 52 2023 | Motiverende samspill

Vi har alle hørt om ROI – Return on Investment – men hva med Return On Involvement? Det skal så lite til for at vi opplever å bli sett, mens effekten ofte er uforholdsmessigg stor. Hva får oss til å ønske å hente frem det beste i oss selv? Riccardo Muti var dirigent ved La Scala i Milano. En dag fikk han et brev signert av 700 ansatte, med følgende beskjed: «You’re a great ...
Les mer
Fokus, Lykke, Selvledelse

Innsikt 51 2023 | Lykke nå!

Hvorfor vente? Du blir ikke lykkelig når du har oppnådd suksess. Du oppnår suksess når du er lykkelig. Her er fem øvelser for å trene opp lykkefølelsen. Mange setter lykke «på vent». De er fanget i en antagelse om at suksess må komme først for at vi skal kunne bli lykkelige. Bare jeg får den utdannelsen, bare jeg får meg kjæreste, bare jeg når budsjettet, bare jeg finner drømmehuset, bare jeg blir ferdig ...
Les mer
Mening, Motivasjon

Innsikt 50 2022 | Jakten på mening

Løfter du blikket og ser ting i et større perspektiv, vil ofte det meningsfulle utfolde seg. Se for deg at vi er i middelalderen. En landevei slynger seg gjennom landskapet, på et område ved siden av veien er det full aktivitet. En eldre herre kommer gående langs veien. Han stopper opp ved synet av tre steinarbeidere, og observerer dem jobbe. Han legger merke til at den ene henger med hodet og sleper bena ...
Les mer

Innsikt 49 2022 | Magien i “The Elevator Pitch”

«Historien drives frem av individer som danner effektive allianser». Richard Koch, forfatter av «The 80/20 Principle» Det er den magien vi klarer å få til i interaksjon med andre, som gjør at vi skaper nye forretningsmuligheter Alene på seminar Så står du der, med kaffekoppen i den ene hånden og speider utover forsamlingen mens du febrilsk leter etter et kjent fjes, en trygg havn å legge til i. Du er på et seminar ...
Les mer

Innsikt 48 2022 | Gode råd for å huske bedre

Det viktigste tipset for å huske det du nettopp har lært, er å formidle det videre til andre. Du kjenner sikkert igjen dette fra kurs og seminarer du har vært på: Du noterer flittig ned foredragsholderens gode poenger, eller du skriver deg dem bak øret. Der og da er du full av inspirasjon. Så kommer du tilbake til jobben og hva skjer? Ingenting! Hverdagen innhenter deg, de gode poengene havner i glemmeboken. Det ...
Les mer

Innsikt 47 2022 | En god historie er gull verd for merkevaren

Vi ønsker at det vi formidler skal være minneverdig. En historie holder seg i tilhørernes bevissthet lenge etter at alt annet er glemt. Uansett om du bygger selskapets eller din egen merkevare gjør historier større inntrykk enn tall og fakta. Det kan du utnytte ved å bevisst bruke historier når du kommuniserer. Har du noen gang tenkt på kraften i historier og metaforer? Historier og metaforer er «snarveier» i kommunikasjonen, og bygger bro til ...
Les mer
Selvledelse, Tidsmestring

Innsikt 46 2022 | Tid til å dvele



“Den er så svinnende kort den stund vi mennesker er sammen.” – Hans Børli

Når du dveler, tar du deg tid til å smake på øyeblikket, riktig nyte det, trekke det ut og gi det mer plass.
Opplevelsen av tid er subjektiv. Er det bare fem minutter til bussen går og du er sent ute, fyker fem minutter fryktelig fort. Hvis du derimot venter på bussen i regnværet, snegler tiden seg av ...
Les mer

Innsikt 45 2021 | Psykologien bak vår tids møtehysteri


Dårlige møter er vår tids forbannelse. Så å si alle jeg spør istemmer i at det er altfor mange møter og at en stor del av dem er unødvendige. De er fullstendig bortkastet tid!

Jeg leste nylig en artikkel i Harvard Business Review, «The Psychology Behind Meeting Overload», av Ashley Whillans, Dave Feldman og Damian Wisniewski. I artikkelen reiser de ulike interessante problemstillinger, og gir noen tips. Hva er det som gjør at ...
Les mer

Innsikt 44 2021 | Slutt å kaste gelé

Sitatet til den franske forfatteren Voltaire «Hemmeligheten ved å kjede folk, er å fortelle alt» var sant på 1700-tallet, og det er enda mer relevant i dag. Vi har hørt det før: «Less is more», men hvor ofte tar vi det innover oss, og former våre budskap deretter? Det handler om kunsten å velge bort: Noe må gå på offerbålet, for at det som står igjen skal være tydelig.




...
Les mer
Kommunikasjon, Lytte

Innsikt 43 2021 | Det er en sjelden luksus å bli lyttet til

1
Det er en sjelden luksus
å bli lyttet til ...
2
Helt fra vi var barn har vi lært – og blitt oppfordret til – å snakke, men vi har aldri lært å lytte, og de fleste er skikkelig dårlige til det.
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow



Helt fra vi var barn har vi lært – og blitt oppfordret til – å snakke, men vi ...
Les mer

Nettverk

Innsikt 42 2021 | Det har aldri vært lettere å bygge nettverk enn det er nå

Syns du pandemien gjør det utfordrende å bygge og vedlikeholde nettverk? Tilt hodet og innta et annet perspektiv: Koronaen har gjort at de fleste av oss er sultefôret på menneskelig kontakt. Derfor har det aldri vært lettere å innlede eller bygge relasjoner.
Du har sikkert hørt det før, det er viktig å bygge nettverk. Vel og bra, men hvordan gjør du det i disse koronatider hvor alle sitter hver for seg på hjemmekontor og ...
Les mer

Innsikt 41 2020 | Sett grenser med stil!

Prioritering er vanskelig for mange. Er du blant dem som kvier seg for å si nei, både på jobb og privat? Synes du at det er vanskelig å sette grenser, uten å ha dårlig samvittighet? Ender du opp med å stå på til alle døgnets tider og forsake deg selv fordi du prioriterer alle andre? Du er ikke alene. Her er noen tips som kan hjelpe deg til å frigjøre tid, og få en mer ...
Les mer

Kreativitet

Innsikt 40 2020 | Creativity by Disney

Kreativitet og nytenkning er ekstra viktig i den situasjonen vi alle er i, med en ny bølge av koronasmitte og mye usikkerhet knyttet til fremtiden. Vi kan la oss inspirere av Walt Disneys egen kreativitetsstrategi. Den besto av tre ulike faser, og han og hans team forflyttet seg faktisk fysisk mellom tre rom, for å markere tydelig overgangen fra det ene perspektivet til de andre.

I det første rommet satt de i fluktstoler, med skissene ...
Les mer

Innsikt 39 2020| Impostor Syndrome

Har du noen gang kjent på frykten for å ikke være bra nok, ikke så god som andre tror at du er? Denne frykten er ofte forbundet med at du føler at du har fått noe du ikke har gjort deg fortjent til, og at du kommer til å bli avslørt før eller senere.

Dette kalles bedragersyndromet, og rammer ofte høyt presterende mennesker som stiller store krav til seg selv, og er gjerne forbundet ...
Les mer

Endring, Omstilling

Innsikt nr. 38 2020 | Black Swan


En svart svane er en metafor for en uventet hendelse som får store konsekvenser. Jeg ble inspirert til å skrive denne utgaven av innsikt etter at jeg leste Holbergfondenes utmerkede grafer hvor de blant annet refererer til Coronaviruset som en ny svart svane som har truffet oss med full tyngde. I tillegg til helserisikoen, så påvirker denne svanen verdenssamfunnet og all økonomisk aktivitet knalltøft.


Vi er brått og brutalt blitt kastet inn ...
Les mer

Ledelse

Innsikt nr. 37 2020 | Ledertips

Nylig kom jeg over en artikkel av Bill Murphy Jr. “9 things great leaders say every day”, og jeg fikk lyst til å formidle budskapet videre. Jeg har plukket ut 6 av tipsene og laget en oversikt med bilder, for da er det lettere å huske dem. Gode ledere beskriver gjerne situasjonen og hva som er utfordringen eller planen. Så spør de: 1. What do you need? Hva trenger du? Det sender signaler ...
Les mer
Motivasjon, Selvfølelse

Innsikt nr. 36 2019 | Growth mindset




Forfatteren Carol Dweck skriver i sin bok “Mindset” om to ulike tankesett som gjør en stor forskjell med tanke på hvilke resultater vi oppnår. Hun utførte studier med elever og oppdaget at måten de fikk tilbakemeldinger på, hadde stor effekt på hvordan de lærte og utviklet seg. De som fikk høre at de var smarte eller hadde et talent, vegret seg for å ta nye utfordringer av frykt for å miste ...
Les mer

Tidsmestring

Innsikt nr. 35 2019 | Give and take

Adam Grant er forfatter av boken “Give and take”, og et av hans budskap er: “Giving is both powerful and dangerous”. Hva mener han med det?


Han nevner tre typer mennesker: «Takers» (de som tar mer enn de gir), «Matchers» (de som gir for å få tilbake) og «Givers» (de som gir til andre uten å forvente noe tilbake).

Han bruker en stige som metafor for hvordan de ulike typene lykkes.

...
Les mer
Motivasjon

Innsikt nr. 34 2018 | Hvordan seire over trangen til å utsette?

Det er ikke alle oppgaver vi synes er like gøy og inspirerende, og det er gjerne dem vi har en tendens til å utsette, ikke sant? Noen som kjenner seg igjen? Jeg gjør i hvert fall det!


Så hvordan seire over trangen til å utsette? Det er ofte det som skaper stress og dårlig samvittighet, når vi utsetter det uungåelige…


La meg dele min hemmelige lille strategi med dere. Jeg har laget et ...
Les mer

Innsikt nr. 33 2018 | Presentasjonstips


Har du noen gang tenkt på kraften i historier og metaforer?


Historier og metaforer er “snarveier” i kommunikasjonen, og bygger bro til en raskere og dypere forståelse. Ordet «metafor» kommer fra gresk – metafora – og betyr ord eller uttrykk som brukes i overført eller billedlig betydning. Når vi klarer å skape bilder eller filmer i lytternes hoder, treffer vi senteret i hjernen (det limbiske systemet) som styrer følelser, motivasjon og langtidsminnet ...
Les mer

Prioritering, Tidsmestring

Innsikt nr. 32 2018 | 80/20 prinsippet

80/20-regelen, også kalt Pareto-prinsippet eller Paretos lov, er oppkalt etter italieneren Vilfredo Pareto som i 1906 bemerket at 20% av Italias befolkning eide 80% av verdiene. Det viser seg at dette misforholdet går igjen i veldig mange sammenhenger, som et gjentagende mønster. 80% av resultatene dine skyldes 20% av det du gjør.

Små bruddstykker av vår tid er mye mer verdifulle enn all den øvrige tiden. Det gjelder å bruke tid på det som ...
Les mer

Mening

Innsikt nr. 31 2017 | Jakten på mening

Det var en gang to steinarbeidere på middelalderen. Den ene kom alltid utslitt hjem etter dagens arbeid, mens den andre trallet og sang, og virket svært så fornøyd. De var satt til å gjøre nøyaktig samme jobb.

Da de ble spurt om hva de hadde holdt på med, sa den første: “Jeg har slitt og slept på stein i hele dag”.

Den andre svarte: “Jeg bygger en katedral”.



Dette har med mening ...
Les mer

Innsikt nr. 30 2017 | Styrke selvfølelsen

Selvfølelse og selvtillit er to forskjellige ting. Dyktige idrettsutøvere jobber bevisst med å styrke begge deler. Hva med deg?


Selvfølelse handler om hvem vi er, hva vi står for og verdien vi ser i oss selv. Selvfølelse kan kalles sjelens kondisjon.


Selvtillit er hvilken tro vi har på oss selv i forhold til det vi gjør, og får til. Det går an å ha høy selvtillit på visse områder og lav på ...
Les mer

Kommunikasjon, Motivasjon

Innsikt nr. 29 2017 | Ordenes magi

Ord trigger tanker og følelser, og jeg blir like fascinert hver gang jeg opplever at små nyanser gjør en STOR forskjell.
Når jeg jobber med mennesker for å hjelpe dem med å få til mer enn de tror de kan, så er noe av det første jeg legger merke til og tar tak i er språket. Hvilke ord velger vi, og hvilken effekt har de? Vi har ofte begrensende overbevisninger som hemmer oss i å ...
Les mer

Innsikt nr. 28 2016 | Gjør som delfintreneren!

Vet du hvordan man trener delfiner?

Treneren bruker en lang stang, som han holder nederst i bassenget. Hver gang delfinen svømmer over stangen, får han fisk. Gradivis heves stangen.





Hvis delfinen svømmer under, får han ikke kjeft men får ganske enkelt ikke fisk. Delfiner er svært intelligente dyr, de skjønner fort at den ønskede atferden lønner seg. De forteller til resten av gjengen i bassenget: «Hei bli med, han her ...
Les mer

Visjon

Innsikt nr. 27 2016 | Se for deg…

Vi mennesker har en unik evne til å forestille oss fremtiden, det skiller oss fra dyrene.

Ordet visjon stammer opprinnelig fra latin visio, se: syn, åpenbaring; og betyr en fremtidsrettet forestilling. En visjon er et mentalt bilde av en ønsket fremtid. En god visjon inspirerer deg til å gjøre ditt beste. Mange bedrifter har en visjon, selv om den ikke alltid er kommunisert godt nok internt i organisasjonen.
Tusen takk for at du tok deg ...
Les mer

Innsikt nr. 24 2015 | Merkevaren “deg”

Enten du skal utvikle selskapets eller din egen personlige merkevare, vil du oppdage at ...
Les mer
Mentaltrening

Innsikt nr. 23 2015 | Vi er alle filmprodusenter

Visste du det, at du er i samme bransje som Steven Spielberg?

Hver eneste dag lager vi filmer i eget hode. Før du skal på jobb, lager du mer eller mindre bevisst en film om hvordan du kommer deg dit, hvordan trafikken eller bussturen blir, hva du skal gjøre den dagen.

Du ser for deg hvordan du tror at det blir. Det samme gjelder hvis du skal gå i gang med et ...
Les mer

Kommunikasjon

Innsikt nr. 22 2014 | Språk skaper virkelighet

Vil du ha mer energi og handlingskraft? Gjør noe med ordene du bruker. Små nyanser i språket vårt, har en stor effekt på vårt humør, vårt tankesett, på våre relasjoner og på hva vi oppnår av resultater.

Noen har for vane å bruke et negativt ladet språk som “jeg burde”, “jeg må” eller “dette er vanskelig”. Forskning viser at det trigger umiddelbart stresshormoner i hjernen, som hemmer oss i det vi holder på med.

...
Les mer
Ledelse, Motivasjon, Samspill

Innsikt nr. 21 2014 | Motiverende samspill

Hva får oss til å ønske å hente frem det beste i oss selv?

Riccardo Muti var dirigent ved La Scala i Milano. En dag fikk han et brev signert av 700 ansatte, med følgende beskjed: “You’re a great conductor. We don’t want to work with you, please resign. Why? Because you don’t let us develop. You’re using us as instruments, not as partners”. Musikerne hadde mistet gleden ved å spille. Han måtte gå.

Dirigenten ...
Les mer

Innsikt nr. 20 2014 | Hva er viktig?

Kommer nettopp fra en kaffe med en dyktig, flott og inspirerende kunde. Det er så godt å ta seg tid til å reflektere i en hverdag hvor mye krever vår oppmerksomhet, hele tiden. Det gir nye perspektiver og verdifull innsikt. Vi trenger alle å skape rom for å fordøye inntrykk, dele erfaringer og diskutere ulike utfordringer. Vi snakket blant annet om dette med prioriteringer, noe mange sliter med når oppgavene og mailene presser på fra ...
Les mer

Kommunikasjon, Lytte

Innsikt nr. 19 2014 | Lytt!

Helt fra vi var barn har vi lært – og blitt oppfordret til – å snakke, men vi har ALDRI lært å lytte og de fleste er skikkelig dårlige til det.

“If you have trouble being heard, you are not listening.” – Geoff Nightingale

Legg merke til neste gang du hilser på noen du aldri har truffet før, de fleste er mer opptatt av å si sitt eget navn, enn å lytte til hva den ...
Les mer

Nettverk, Relasjoner

Innsikt nr. 16 2013 | Relasjoner og nettverk

“Nettverk er alt. Spesielt med min bakgrunn, har jeg all grunn til å si det!” uttalte motstandsmannen Gunnar Sønsteby. I hans tilfelle betød nettverk forskjellen på liv og død. Det er sjelden så dramatisk, men i overført betydning kan det bety “do or die” for din virksomhet. Hvis dine medarbeidere ikke evner å fortelle en historie som fenger, knytte gode kontakter med kunder, potensielle kunder, medarbeidere og andre viktige relasjoner, så blør bunnlinjen din ...
Les mer
Førsteinntrykk

Innsikt nr. 15 2013 | En god start

Har du lagt merke til at hvis du kommer godt ut på hoppkanten, så er mye gjort?

Har du en god start på dagen, så glir mye av seg selv. Er første setningen i en artikkel god, får du lyst til å lese videre. Når du møter nye mennesker, er førsteinntrykket avgjørende for om du ønsker å bli bedre kjent.

“You never get a second chance to make a first impression”.

En god ...
Les mer

Attitude, Service

Innsikt nr. 14 2013 | Attitude

“Attitude is a little thing that makes a big difference” sa Winston Churchill.

Min overbevisning er at med den rette innstillingen, er det meste mulig, også det å gå fra minus til pluss, og en halvering av sykefraværet…

I samtale med en av mine kunder, diskuterte vi over en lunsj: Hva er forskjellen som gjør en forskjell når det gjelder servicen vi opplever i ulike sammenhenger? Vi undret oss over hvor langt det er mellom ...
Les mer

Kreativitet

Innsikt nr. 13 2013 | Creativity by Disney

I motsetning til det mange tror, er en kreativ prosess ofte strukturert.

Walt Disney hadde sin egen kreativitetsstrategi som besto av tre ulike faser. Han forflyttet seg fysisk mellom tre rom. I det første rommet satt han i en fluktstol, med skissene til nye tegneserier tapet opp på veggene. Da så han opp i 45 grader, en ideell stilling for å fantasere og visualisere. Dette kalte han Drømmerommet, og her kunne han boble idéer hemningsløst ...
Les mer

Innsikt nr. 17 2013 | Skap engasjement

Kun 13% av arbeidsstyrken i verden er virkelig engasjert i jobben sin, det viser en undersøkelse Gallup har utført i 142 land. At en så stor andel er uengasjerte, får store konsekvenser for bunnlinjen. Bedrifter som ikke tar dette på alvor, kan risikere å miste de beste, og sitte igjen med en demotivert og uproduktiv gjeng. Størst utslag på engasjementsnivået gir relasjonen til nærmeste leder.

Jeg holdt nylig et foredrag om Employee Engagement for 60 ...
Les mer

Fokus, Mentaltrening

Innsikt nr. 12 2013 | Det vi fokuserer på forsterker vi

Har du lagt merke til at når vi har fokus på noe, så dukker dette “noe” opp overalt! Du har kanskje kjøpt deg en ny bil, en golf for eksempel, og plutselig ser du golfer ustanselig. De har vært dere hele tiden, du har bare ikke lagt merke til dem fordi radaren din ikke har vært innstilt på “golf”. Gravide opplever det samme, plutselig er “alle” gravide…

Så er spørsmålet, hva er radaren vår innstilt ...
Les mer

Kommunikasjon

Innsikt nr. 11 2013 | Form overskygger innhold

Ord kommer ofte i veien for kommunikasjonen når kroppsspråket ikke harmonerer med det vi sier. Det er små marginer; En usikker bevegelse, et blikk eller en keitete holdning kan bety forskjellen mellom det å få den etterlengtede kontrakten eller å gå tomhendt ut fra møtet.

Ifølge ekspertene er så mye som 93% av vår kommunikasjon non-verbal, det betyr at det er måten vi sier ting på mye mer enn hva vi sier som avgjør hvorvidt ...
Les mer

Stressmestring

Innsikt nr. 10 2012 | Stress less

Visste du at vi puster 20.000 ganger i løpet av en dag, og at 60-70% av avfallsstoffene våre blir skilt ut gjennom pusten? Men de fleste av oss puster ikke riktig, og får derfor ikke full effekt. Over 80% av befolkningen puster høyt oppe i brystet, en overfladisk pust som fører til stive og anspente muskler, at vi får for lite oksygen til cellene og det forsterker den urolige stressfølelsen vi har fra før.

I ...
Les mer

Innsikt nr. 9 2012 | Storytelling

Abraham Lincoln praktiserte som advokat før han ble president, og han var legendarisk for sine åpnings- og sluttprosedyrer. Han hadde juryen i sin hule hånd.

Det var ingen tilfeldighet, han trente historiefortelling på den lokale kneipen sammen med sine venner hver uke, fordi han visste hvilken kraft og overbevisning det ligger i en god historie.

Historier og metaforer er “snarveier” og bygger bro til en raskere og dypere forståelse. De er også minneverdige – en ...
Les mer

Innsikt nr. 8 2012 | Chutzpah – Om Guts & FLOW

På et seminar nylig i Stockholm, hørte jeg Robin Sharma, forfatteren av boken “Munken som solgte sin Ferrari”. Han brukte ordet “Chutzpah”, som handler om å ha mot og utholdenhet. Jeg liker å relatere nye ting jeg lærer til innsikt og modeller jeg har i min verktøykasse fra før. Det å se ting i sammenheng, gir en enda dypere mening.

Vi har alle en komfortsone, der det er trygt og godt å være. Men det ...
Les mer

Innsikt nr. 7 2012 | I delfinens ånd

Ved å studere dyrenes adferd, kan vi lære noen viktige prinsipper om hva som skaper styrke i team. Ett eksempel er gjess. Når hver gås slår med vingene, skaper den en oppdrift for fuglene som følger etter. Ved å fly i en V-formasjon, skapes det en synergi-effekt på 71%. Dette vil si at flokken kan fly 71% lenger enn hva en enkelt gås kan klare alene. Lærdom: Mennesker som arbeider for samme mål og føler ...
Les mer

Innsikt nr. 6 2012 | Gelé-effekten

Sitatet til den franske forfatteren Voltaire ”Hemmeligheten ved å kjede folk, er å fortelle alt” var sant på 1700-tallet, og det er enda mer relevant i dag. Vi har hørt det før: ”Less is more”, men hvor ofte tar vi det innover oss, og former våre presentasjoner deretter? Lær deg kunsten å velge bort, The Art of Sacrifice. Noe må gå på offerbålet, for at det som står igjen skal være tydelig.

Boken ”The ...
Les mer

Innsikt nr. 4 2012 | Tilstandsmestring

Den viktigste gaven du kan gi deg selv og dine omgivelser, er å ha en daglig morgenrutine hvor du setter deg selv i en god tilstand. Hvorfor? Fordi når du er der, har du tilgang til dine ypperste ressurser. Du har det bedre med deg selv og andre, du tar ting på en helt annen måte, tar bedre beslutninger, du presterer bedre, lærer raskere og husker mer.

Tenk deg at du kommer på jobb og ...
Les mer

Innsikt nr. 5 2012 | Sterke merkevarer

For noen år siden i forbindelse med et foredrag jeg holdt for Rotary, utfordret jeg meg selv på å forklare på en enkel måte hva merkevarebygging eller branding er.

Hvis jeg skulle brukte bare ett ord, hva ville det være?

Jeg landet på valg, merkevarebygging handler om valg – summen av det vi velger å eksponere for omverdenen for at andre skal velge oss. Skal vi være tydelige, må vi også være villige til å ...
Les mer

Stressmestring

Innsikt nr. 3 2012 | Tips til å håndtere stress i hverdagen

Litt mange mailer da du kom hjem fra påskeferie?

Informasjonsmengden vi daglig utsettes for, oppleves ofte som overveldende og stressende. Det sender oss rett i en såkalt kamp/ fluktrespons, hvor reptilhjernen vår overtar kommandoen.

Reptilhjernen er den eldste og mest primitive delen av hjernen vår, som var godt egnet til å holde oss i live og fikk oss til å reagere hver gang noe nytt oppsto eller vi ble utsatt for fare, som for ...
Les mer

Lykke

Innsikt nr. 2 2012 | The Happiness Advantage

Takk til alle dere som ga meg en tilbakemelding etter første mailen i januar, og velkommen til noen nye navn på listen. Når det gjelder hyppighet på mine innsiktsmailer, landet jeg på ca. hver 4. uke, basert på feedbacken fra dere. Oftere kan fort oppleves som «støy»… Målet mitt er å dele spennende innsikt jeg kommer over, og gjerne konkrete verktøy som kan hjelpe oss i hverdagen. Denne måneden har jeg lyst til å ...
Les mer
Kunnskapsdeling

Innsikt nr. 1 2012 | Vi deler mer enn før

Da jeg holdt lederutviklingskurs i forrige uke, reflekterte jeg over en veldig gledelig trend som i stor grad har oppstått med fremveksten av sosiale medier. Vi deler mye mer enn før!Den gamle lederstilen, også kalt X-ledelse, var kjennetegnet av at informasjon var makt og at kunnskap holdt man for seg selv. Andre ingredienser var kontroll, frykt og tvang. En mer fremtidsrettet lederstil, Y-ledelse, er basert på åpenhet, involvering, tillit, og kunnskapsflyt.

Jeg har ...
Les mer

Litteratur