Posts

Tilbakemelding1

  Tilbakemelding fra kursdeltaker | Lege Ellen Ræstad var på Gi Faen kurs for flinke piker


Ellen har funnet sin metode!

Takk for veldig fint kurs!

«Som lege i disse koronatider er det nødeløst hektisk, og det var godt å få litt nye impulser rett hjem i stua. Jeg har nytte av å sette grenser, si nei med stil og påminnelsen om å verne om egentid».


Catherine bekrefter at det kan være krevende – men helt nødvendig – å bli god til å lede deg selv i dette grenseløse arbeidslivet. Skal du klare å prioritere gjelder det å mestre kunsten å sette grenser med stil, slik at du frigjør tid til det aller viktigste.


Innsikt 41 2020 | Sett grenser med stil!

Prioritering er vanskelig for mange. Er du blant dem som kvier seg for å si nei, både på jobb og privat? Synes du at det er vanskelig å sette grenser, uten å ha dårlig samvittighet? Ender du opp med å stå på til alle døgnets tider og forsake deg selv fordi du prioriterer alle andre? Du er ikke alene. Her er noen tips som kan hjelpe deg til å frigjøre tid, og få en mer balansert hverdag.

Jeg coacher mange dyktige kvinner og menn som strever fordi de føler at de skal prestere på topp på alle områder samtidig. Det er ikke bare alle oppgavene på jobb, men i tillegg har mange flere verv som FAU, styrearbeid og idrettslaget til barna (og det er gjerne de samme som stiller opp gang på gang!). De sliter seg ut og regnestykket går simpelthen ikke opp – det er ikke nok timer i døgnet til å levere på det nivået de krever av seg selv! Intensjonen, som i utgangspunktet er positiv, ender opp med å gå utover både prestasjon og trivsel. Det kan være krevende – men helt nødvendig – å lede seg selv i dette grenseløse arbeidslivet som Irmelin Drake kaller det. Hun har en doktorgrad i ledelse fra NHH og forsikrer oss om at:


Små grep kan gjøre en stor forskjell
En kunde av meg som jobber innen omsorgsbransjen fikk seg en skikkelig aha-opplevelse da hun skjønte at hun kunne sette premissene for når hun snakket med pårørende. Før spurte hun alltid når det passet for dem å møtes, og da ble det mye kvelds- og helgejobbing. Hun var sliten, 100% sykemeldt og tenkte: “Dette må jeg ta til meg. Bli mer tøff, si nei og slutte å være flink pike”. Hun gjorde en liten endring som fikk stor betydning for hennes livskvalitet, uten at det gikk utover kvaliteten av det hun leverte. Hun begynte å spørre når det passet innenfor hennes arbeidstid (kl. 10, 12 eller 14?). I sin mail til meg skrev hun videre: “Nå begynner jeg å skynde meg sakte tilbake til jobb, og jeg merker at jeg jobber med å sette grenser og si nei”.


Harvard Business Review har i sin siste utgave en rekke artikler om hvordan få til en bedre balanse mellom jobb og privat, noe som er særlig krevende i disse hjemmekontor tider, hvor grensene viskes ut og er diffuse.


Her fant jeg mye ny inspirasjon til mitt “Gi faen kurs for flinke piker” eller “Rehabiliteringskurs for det sykt perfekte” som datteren til en kunde av meg kaller det.

 

  1. Identifiser det du vil si nei til. Reflekter over og anerkjenn det som er viktig for deg. Velg bevisst hvor du vil bruke tiden din.
  2. Vis takknemlighet. Folk spør fordi de stoler på deg. Takk dem for at de tenkte på deg, og husk at det betyr ikke at du er på vei til å si ja.
  3. Du avviser kun forespørselen – ikke personen som spør, gjør det klart. Du sier nei med stil når du kommuniserer høflig og vennlig. Det bringer oss til neste punkt.
  4. Forklar hvorfor og vær ærlig. Det er viktig at du finner dine egne ord som passer til situasjonen, men her er noen eksempler. “Så hyggelig at du spør, jeg skulle gjerne ha hjulpet deg. Akkurat nå er jeg midt oppi noe som krever all min tid”. “Begeret er fullt for øyeblikket, jeg beklager”.
  5. Vær like bestemt som de er pågående. Noen gir ikke opp så lett, og prøver å presse deg. Gi deg selv tillatelse til å være like bestemt som dem. Det vil de respektere deg for. “Jeg ser at du ikke gir deg så lett, og det samme gjelder for meg”. “Jeg jobber med å bli tydeligere på å sette grenser når det blir for mye ellers brenner jeg meg ut, og det er ingen av oss tjent med.”
  6. Tren til det faller mer naturlig. Velg noen enkle, lav-risiko situasjoner som du kan trene på (si nei takk til en dessert, når en selger ringer, når en venn spør om dere skal møtes og du ikke har overskudd).
  7. Juster forventninger i forkant. Du har kanskje noen gjengangere som ofte krever din oppmerksomhet. Det er lurt å si fra på forhånd, da gjør du det lettere for dem å akseptere et nei. “Nå går jeg inn i en travel periode…”.
  8. Vær forberedt på å gå glipp av noe. Bekjemp FOMO (Fear Of Missing Out). Trøsten er at når du sier nei til noe, sier du samtidig JA til noe annet som er enda viktigere og mer verdifullt for deg.
  9. Styrk ditt mot. I starten vil du kanskje føle at du skuffer andre, at du ikke lever opp til deres forventninger, slik du alltid har gjort fordi du alltid tidligere har sagt ja. Husk da at du fortsatt vil være en god venn, du vil fortsatt gjøre en god jobb, og du vil fortsatt bli satt pris på. Du kan også hente styrke ved å tenke på at du inspirerer andre som har hatt det på samme måte som deg, til å prioritere sin tid og få en bedre balanse i livet.

Håper at disse tipsene vil være nyttige også for deg.

Gratis webinar!
Mandagene 18. og 25. januar kl. 20 skal jeg ha gratis webinar: Kunsten å gi f*** for flinke piker. Hvis du eller noen du kjenner kan ha glede av litt påfyll og noen gode verktøy, så send meg gjerne en mail slik at du får invitasjon: catherine@ticato.no

Du kan også videresende denne e-posten. Webinaret gir tips til hvordan du kan gå inn i det nye året med litt lavere skuldre, og en bedre balanse i hverdagen.

Du finner tidligere utgaver av Innsikt her.

Takk for at du tok deg tid til å lese, det setter jeg stor pris på. Benytter anledningen til å ønske deg alt godt for 2021.

Catherine ;o)

Gi Faen Kurs

  Gi faen kurs for flinke piker | Du er mer enn god nok, stol på det!


Hva du kan forvente…


• Økt selvfølelse og selvtillit
• Tro på deg selv og dine egne evner
• Mindre frykt og tørre mer/mer «guts»
• Ta ut ditt potensial




next arrow
Slider


Kjenner du deg igjen i noe av dette?


• Er du lei av å være flink pike?
• Bruker du mye tid på å gruble over det som har vært, eller bekymre deg for det som kanskje kan komme til å skje?
• Hender det at du tviler på om du er bra nok?

Da er dette kurset for deg!

▷ Les mer om kurset her ..

Innsikt by Disney

This content is password protected. To view it please enter your password below:

Innsikt 40 2020 | Creativity by Disney

Kreativitet og nytenkning er ekstra viktig i den situasjonen vi alle er i, med en ny bølge av koronasmitte og mye usikkerhet knyttet til fremtiden. Vi kan la oss inspirere av Walt Disneys egen kreativitetsstrategi. Den besto av tre ulike faser, og han og hans team forflyttet seg faktisk fysisk mellom tre rom, for å markere tydelig overgangen fra det ene perspektivet til de andre.

I det første rommet satt de i fluktstoler, med skissene til nye tegneserier og filmer tapet opp på veggene. Da så de opp i 45 grader, en ideell stilling for å fantasere og visualisere. Dette kalte han Drømmerommet og her kunne de boble idéer hemningsløst, uten kritikk eller negative motforestillinger.

Det neste rommet var Realistrommet, og her inntok de en annen fysiologi. Rommet var innredet med høye bord og de sto med haken i hånden og betraktet skissene fra et ferskt ståstedet.

Det siste rommet het Kritikerrommet, og det var innredet slik de fleste møterom er, med bord og stoler. Her satt de og det var om å gjøre å fokusere på hva som kunne være galt med idéene, på begrensninger og utfordringer. Disney og hans team kunne gå flere runder mellom rommene til de var tilfreds med resultatet. Da jeg leste om denne metoden for mange år siden, laget jeg en illustrasjon som gjør det lettere å huske.

Stig og Stein er et selskap som har spesialisert seg på kreative prosesser og deres metode går som hånd i hanske med Disneys modell. Jeg kaller den “Sirupsnipp”, da den minner om nettopp det. Stig Haug har et nydelig sitat: “De beste idéene er de som ikke kan spores tilbake til en person.” Jeg har opplevd mange ganger den inspirerende synergien som oppstår når vi lytter til hverandre og bygger på hverandres ideer.

Hvordan kan dette brukes? Jo, for eksempel hvis du skal ta en viktig beslutning og er i tvil, eller hvis dere er flere i et prosjekt og det er uenighet om fremgangsmåten.

Hver av rollene er viktige, men hvis kritikeren kommer inn for tidlig, så kan han drepe en god idé før den rekker å bli bearbeidet. Hva tenker drømmeren? Her gjelder det å lytte uten å dømme på dette stadiet. Hva ville realisten sagt til drømmeren? Hvilke argumenter har kritikeren, og hvordan svarer drømmeren? Bruk gjerne ark som du står på, som representerer de tre rommene til Disney, da er det lettere å skille mellom fasene.

Etter å ha sett saken fra ulike ståsteder – bokstavelig talt – blir ofte situasjonen klarere, og det blir lettere å velge og velge bort.

Håper at dette kan være et nyttig verktøy for deg!

Du finner tidligere utgaver av innsikt her.

Takk for at du tok deg tid til å lese, det setter jeg stor pris på.
Catherine ;o)

SU Shortcodes Settings

This content is password protected. To view it please enter your password below:

Card26

Card26 1: ØfL1.25% | Øsub0

2
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.

🛠 alt 🛠
•ë“‘{¶«¡Çø}—
æÂꮆںîœπô€
‡Ò∂ƒfiÌÏȬµÙ@
≤‹≈©◊ß~∞…÷≠

shift alt
Ÿ´„”’[å»ÛÁØ]–
ÆÅÊ‚™ŸªïŒ∏Ô¥
Ω∑∆·flÎÍË|Ó‰#
≥›⁄¢√∫ı¿•\±

▶️ 🛠 ⚙️ 🔗 ✅ ℹ️ 1️⃣ ▷◁ ◽️ ※ ⇥ → 〈 〉⍄⍛⍟│⎰⎱⎕ ✜ ⎐ ⍰ ⍚ ⍭ ⌶〈〈 ⎈ ⌽ ⌦ ⌫ ⇥ ❍ ✖︎ ✻ ⭐︎ ☆ ► ❖ ⦿ ◎ ◦ □ ■ ☑︎ ✑ ♞ ♢ º ◀️ ➗ ✖️ 👁‍🗨 🔛 ✔️ 💠 ⏺ 🆗 📎 🗝 💎 💡 🕹 🌿 🍀 🐾 🕸 👁 👉

Cardlet7

• 
  Hva kundene sier | TEATHERCAFÉEN i Oslo

Hilde Lystad
Tidl. Daglig leder for Theatercaféen

Historien:

Theatercaféen er en legendarisk Wienercafé med en unik samling av portretter på veggene. Den er oppført på New York Times’ liste over de 10 mest populære kaféer i verden.

Theatercaféen ble totalrenovert i 2010, og jeg hadde gleden av å jobbe med hele staben som forberedelse til re-åpning av restauranten etter ni uker stenging.

Temaer vi snakket om var hvordan bygge en sterk merkevare og hvordan prestere på topp, også i svært travle perioder.

"Kaere Catherine,
Vil takke deg for fantastisk samarbeid og resultater i forbindelse med mine to siste prosjekter på oppbyggingen av Folketeateret i forbindelse med MAMMA MIA!, samt reåpning av ærverdige Theatercaféen på Hotel Continental i Oslo."

Med din faglige branding og coaching-kompetanse, innen områdene «Branding - Bygg en sterk merkevare» og «Rigg deg til for suksess - Prester på topp», din inspirasjon og evne til å formidle på en positiv måte, vil Ticato være en viktig del av mine prosjekter også i fremtiden.

Hilde Lystad
Daglig leder

next arrow
Slider