Posts

Innsikt 42 2021 | Lytt!

Helt fra vi var barn har vi lært – og blitt oppfordret til – å snakke, men vi har aldri lært å lytte, og de fleste er skikkelig dårlige til det.

Legg merke til neste gang du hilser på noen du aldri har truffet før, de fleste er mer opptatt av å si sitt eget navn, enn å lytte til hva du sier. En venn av meg gjorde et eksperiment for mange år siden, og presenterte seg en hel kveld som “En bunt gulrøtter”. Ingen reagerte!

Stephen Covey beskriver i sin bok “De syv gode vanene” noen tidløse prinsipper for selvledelse og samspill. Søk først å forstå, deretter å bli forstått”, er den femte vanen. De fleste er mer opptatt av å få frem egne meninger enn å høre på hva andre har på hjertet. Veldig få lytter for å forstå, for å fange opp mulige nyanser som de selv ikke har tenkt på eller bare lytte fordi noen trenger å bli hørt.

3 måneder på lyttetreningsleir
Jeg liker å sette meg mål og trene på å finslipe ferdigheter. For en tid tilbake satte jeg meg som mål å lytte 70% av tiden når jeg var sammen med andre. Dette bestemte jeg meg for å gjøre i tre måneder. Jeg gruet meg litt, for jeg er jo glad i å snakke, men jeg var «on a mission» og var fast bestemt på å gjennomføre det. Det som slo meg var hvor interessant det var! Jeg lærte masse, fikk innblikk i folks tanker og idéer på en helt annen måte enn før. Jeg stilte spørsmål og ble trukket lenger inn i deres verden. Jeg ble beriket.
Her er et sitat fra boken til Covey som jeg minner meg selv på med jevne mellomrom:

Når jeg ber deg om å lytte, og du begynner å gi råd, har du ikke gjort det jeg ba deg om.
Når jeg ber deg lytte til meg, og du begynner å fortelle meg hvorfor jeg ikke bør føle slik, tramper du på følelsene mine.
Når jeg ber deg om å lytte, og du føler at du må gjøre noe for å løse problemet mitt, har du sviktet meg, selv om det kan høres merkelig ut.
Lytt! Alt jeg ber om er at du lytter, ikke at du sier eller gjør noe – bare hør på meg.
– Ralph Roughton.

Innen coaching snakker vi om tre nivåer av lytting: Subjektiv, objektiv og global lytting.

Subjektiv lytting: Her er vår indre dialog aktiv. Det handler om deg og ditt, du har fokus på egen indre stemme, og det gjør at du ikke hører ordentlig etter.

Objektiv lytting: Her har du all oppmerksomhet rettet mot den som snakker, alt rundt er koblet ut. Du er oppmerksom på stemmeleiet, og hører mer enn bare ordene, du er oppmerksom som det som ligger under budskapene.

Global lytting: Du tar inn alt! Du er var på hva slags energier det er her. Hva er det usagte? Hvis du kommer inn i et rom hvor det er trykket stemning, merker du det med én gang. Du lytter til det som foregår rundt, det er som om du har antenner, og du tar inn det som foregår. Når du sier noe selv, er du var på hvordan vedkommende vil oppleve det.

Det er en sjelden luksus å bli lyttet til med full oppmerksomhet, på en måte som gjør at du får lyst til å fortelle mer. Teknologien har nok mye av skylden for det, da den griper mer og mer inn i hverdagen vår, og tar stadig større plass på bekostning av reelt tilstedeværende nærvær. Men det er jo vi som er ansvarlige for hvordan vi benytter teknologien. Vi har alle godt av å reflektere over hvordan den påvirker oss og vår kommunikasjon.

Neste gang du snakker med noen, det være seg via skjerm eller fysisk, vær bevisst på å lytte aktivt med hele deg, og legg merke til hvilken effekt det har på relasjonen.
Maya Angelou sa det så bra: “I’ve learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.”

Lytte til!

 

Tilbakemelding1

  Tilbakemelding fra kursdeltaker | Lege Ellen Ræstad var på Gi Faen kurs for flinke piker


Ellen har funnet sin metode!

Takk for veldig fint kurs!

«Som lege i disse koronatider er det nødeløst hektisk, og det var godt å få litt nye impulser rett hjem i stua. Jeg har nytte av å sette grenser, si nei med stil og påminnelsen om å verne om egentid».


Catherine bekrefter at det kan være krevende – men helt nødvendig – å bli god til å lede deg selv i dette grenseløse arbeidslivet. Skal du klare å prioritere gjelder det å mestre kunsten å sette grenser med stil, slik at du frigjør tid til det aller viktigste.


Innsikt 41 2020 | Sett grenser med stil!

Prioritering er vanskelig for mange. Er du blant dem som kvier seg for å si nei, både på jobb og privat? Synes du at det er vanskelig å sette grenser, uten å ha dårlig samvittighet? Ender du opp med å stå på til alle døgnets tider og forsake deg selv fordi du prioriterer alle andre? Du er ikke alene. Her er noen tips som kan hjelpe deg til å frigjøre tid, og få en mer balansert hverdag.

Jeg coacher mange dyktige kvinner og menn som strever fordi de føler at de skal prestere på topp på alle områder samtidig. Det er ikke bare alle oppgavene på jobb, men i tillegg har mange flere verv som FAU, styrearbeid og idrettslaget til barna (og det er gjerne de samme som stiller opp gang på gang!). De sliter seg ut og regnestykket går simpelthen ikke opp – det er ikke nok timer i døgnet til å levere på det nivået de krever av seg selv! Intensjonen, som i utgangspunktet er positiv, ender opp med å gå utover både prestasjon og trivsel. Det kan være krevende – men helt nødvendig – å lede seg selv i dette grenseløse arbeidslivet som Irmelin Drake kaller det. Hun har en doktorgrad i ledelse fra NHH og forsikrer oss om at:


Små grep kan gjøre en stor forskjell
En kunde av meg som jobber innen omsorgsbransjen fikk seg en skikkelig aha-opplevelse da hun skjønte at hun kunne sette premissene for når hun snakket med pårørende. Før spurte hun alltid når det passet for dem å møtes, og da ble det mye kvelds- og helgejobbing. Hun var sliten, 100% sykemeldt og tenkte: “Dette må jeg ta til meg. Bli mer tøff, si nei og slutte å være flink pike”. Hun gjorde en liten endring som fikk stor betydning for hennes livskvalitet, uten at det gikk utover kvaliteten av det hun leverte. Hun begynte å spørre når det passet innenfor hennes arbeidstid (kl. 10, 12 eller 14?). I sin mail til meg skrev hun videre: “Nå begynner jeg å skynde meg sakte tilbake til jobb, og jeg merker at jeg jobber med å sette grenser og si nei”.


Harvard Business Review har i sin siste utgave en rekke artikler om hvordan få til en bedre balanse mellom jobb og privat, noe som er særlig krevende i disse hjemmekontor tider, hvor grensene viskes ut og er diffuse.


Her fant jeg mye ny inspirasjon til mitt “Gi faen kurs for flinke piker” eller “Rehabiliteringskurs for det sykt perfekte” som datteren til en kunde av meg kaller det.

 

  1. Identifiser det du vil si nei til. Reflekter over og anerkjenn det som er viktig for deg. Velg bevisst hvor du vil bruke tiden din.
  2. Vis takknemlighet. Folk spør fordi de stoler på deg. Takk dem for at de tenkte på deg, og husk at det betyr ikke at du er på vei til å si ja.
  3. Du avviser kun forespørselen – ikke personen som spør, gjør det klart. Du sier nei med stil når du kommuniserer høflig og vennlig. Det bringer oss til neste punkt.
  4. Forklar hvorfor og vær ærlig. Det er viktig at du finner dine egne ord som passer til situasjonen, men her er noen eksempler. “Så hyggelig at du spør, jeg skulle gjerne ha hjulpet deg. Akkurat nå er jeg midt oppi noe som krever all min tid”. “Begeret er fullt for øyeblikket, jeg beklager”.
  5. Vær like bestemt som de er pågående. Noen gir ikke opp så lett, og prøver å presse deg. Gi deg selv tillatelse til å være like bestemt som dem. Det vil de respektere deg for. “Jeg ser at du ikke gir deg så lett, og det samme gjelder for meg”. “Jeg jobber med å bli tydeligere på å sette grenser når det blir for mye ellers brenner jeg meg ut, og det er ingen av oss tjent med.”
  6. Tren til det faller mer naturlig. Velg noen enkle, lav-risiko situasjoner som du kan trene på (si nei takk til en dessert, når en selger ringer, når en venn spør om dere skal møtes og du ikke har overskudd).
  7. Juster forventninger i forkant. Du har kanskje noen gjengangere som ofte krever din oppmerksomhet. Det er lurt å si fra på forhånd, da gjør du det lettere for dem å akseptere et nei. “Nå går jeg inn i en travel periode…”.
  8. Vær forberedt på å gå glipp av noe. Bekjemp FOMO (Fear Of Missing Out). Trøsten er at når du sier nei til noe, sier du samtidig JA til noe annet som er enda viktigere og mer verdifullt for deg.
  9. Styrk ditt mot. I starten vil du kanskje føle at du skuffer andre, at du ikke lever opp til deres forventninger, slik du alltid har gjort fordi du alltid tidligere har sagt ja. Husk da at du fortsatt vil være en god venn, du vil fortsatt gjøre en god jobb, og du vil fortsatt bli satt pris på. Du kan også hente styrke ved å tenke på at du inspirerer andre som har hatt det på samme måte som deg, til å prioritere sin tid og få en bedre balanse i livet.

Håper at disse tipsene vil være nyttige også for deg.

Gratis webinar!
Mandagene 18. og 25. januar kl. 20 skal jeg ha gratis webinar: Kunsten å gi f*** for flinke piker. Hvis du eller noen du kjenner kan ha glede av litt påfyll og noen gode verktøy, så send meg gjerne en mail slik at du får invitasjon: catherine@ticato.no

Du kan også videresende denne e-posten. Webinaret gir tips til hvordan du kan gå inn i det nye året med litt lavere skuldre, og en bedre balanse i hverdagen.

Du finner tidligere utgaver av Innsikt her.

Takk for at du tok deg tid til å lese, det setter jeg stor pris på. Benytter anledningen til å ønske deg alt godt for 2021.

Catherine ;o)

Gi Faen Kurs

  Gi faen kurs for flinke piker | Du er mer enn god nok, stol på det!


Hva du kan forvente…


• Økt selvfølelse og selvtillit
• Tro på deg selv og dine egne evner
• Mindre frykt og tørre mer/mer «guts»
• Ta ut ditt potensial




Gi F0
Gi F3
Gi F4
Gi F1
next arrow


Kjenner du deg igjen i noe av dette?


• Er du lei av å være flink pike?
• Bruker du mye tid på å gruble over det som har vært, eller bekymre deg for det som kanskje kan komme til å skje?
• Hender det at du tviler på om du er bra nok?

Da er dette kurset for deg!

▷ Les mer om kurset her ..

Innsikt by Disney

This content is password protected. To view it please enter your password below:

Innsikt 40 2020 | Creativity by Disney

Kreativitet og nytenkning er ekstra viktig i den situasjonen vi alle er i, med en ny bølge av koronasmitte og mye usikkerhet knyttet til fremtiden. Vi kan la oss inspirere av Walt Disneys egen kreativitetsstrategi. Den besto av tre ulike faser, og han og hans team forflyttet seg faktisk fysisk mellom tre rom, for å markere tydelig overgangen fra det ene perspektivet til de andre.

I det første rommet satt de i fluktstoler, med skissene til nye tegneserier og filmer tapet opp på veggene. Da så de opp i 45 grader, en ideell stilling for å fantasere og visualisere. Dette kalte han Drømmerommet og her kunne de boble idéer hemningsløst, uten kritikk eller negative motforestillinger.

Det neste rommet var Realistrommet, og her inntok de en annen fysiologi. Rommet var innredet med høye bord og de sto med haken i hånden og betraktet skissene fra et ferskt ståstedet.

Det siste rommet het Kritikerrommet, og det var innredet slik de fleste møterom er, med bord og stoler. Her satt de og det var om å gjøre å fokusere på hva som kunne være galt med idéene, på begrensninger og utfordringer. Disney og hans team kunne gå flere runder mellom rommene til de var tilfreds med resultatet. Da jeg leste om denne metoden for mange år siden, laget jeg en illustrasjon som gjør det lettere å huske.

Stig og Stein er et selskap som har spesialisert seg på kreative prosesser og deres metode går som hånd i hanske med Disneys modell. Jeg kaller den “Sirupsnipp”, da den minner om nettopp det. Stig Haug har et nydelig sitat: “De beste idéene er de som ikke kan spores tilbake til en person.” Jeg har opplevd mange ganger den inspirerende synergien som oppstår når vi lytter til hverandre og bygger på hverandres ideer.

Hvordan kan dette brukes? Jo, for eksempel hvis du skal ta en viktig beslutning og er i tvil, eller hvis dere er flere i et prosjekt og det er uenighet om fremgangsmåten.

Hver av rollene er viktige, men hvis kritikeren kommer inn for tidlig, så kan han drepe en god idé før den rekker å bli bearbeidet. Hva tenker drømmeren? Her gjelder det å lytte uten å dømme på dette stadiet. Hva ville realisten sagt til drømmeren? Hvilke argumenter har kritikeren, og hvordan svarer drømmeren? Bruk gjerne ark som du står på, som representerer de tre rommene til Disney, da er det lettere å skille mellom fasene.

Etter å ha sett saken fra ulike ståsteder – bokstavelig talt – blir ofte situasjonen klarere, og det blir lettere å velge og velge bort.

Håper at dette kan være et nyttig verktøy for deg!

Du finner tidligere utgaver av innsikt her.

Takk for at du tok deg tid til å lese, det setter jeg stor pris på.
Catherine ;o)

SU Shortcodes Settings

This content is password protected. To view it please enter your password below:

Card26

Card26 1: ØfL1.25% | Øsub0

2
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.

🛠 alt 🛠
•ë“‘{¶«¡Çø}—
æÂꮆںîœπô€
‡Ò∂ƒfiÌÏȬµÙ@
≤‹≈©◊ß~∞…÷≠

shift alt
Ÿ´„”’[å»ÛÁØ]–
ÆÅÊ‚™ŸªïŒ∏Ô¥
Ω∑∆·flÎÍË|Ó‰#
≥›⁄¢√∫ı¿•\±

▶️ 🛠 ⚙️ 🔗 ✅ ℹ️ 1️⃣ ▷◁ ◽️ ※ ⇥ → 〈 〉⍄⍛⍟│⎰⎱⎕ ✜ ⎐ ⍰ ⍚ ⍭ ⌶〈〈 ⎈ ⌽ ⌦ ⌫ ⇥ ❍ ✖︎ ✻ ⭐︎ ☆ ► ❖ ⦿ ◎ ◦ □ ■ ☑︎ ✑ ♞ ♢ º ◀️ ➗ ✖️ 👁‍🗨 🔛 ✔️ 💠 ⏺ 🆗 📎 🗝 💎 💡 🕹 🌿 🍀 🐾 🕸 👁 👉