Posts

Innsikt 43 2021 | Det er en sjelden luksus å bli lyttet til

1
En sjelden luksus
Lytt til ...
2
Helt fra vi var barn har vi lært – og blitt oppfordret til – å snakke, men vi har aldri lært å lytte, og de fleste er skikkelig dårlige til det.
4
En sjelden luksus
Lytt til ...
Les videre ...
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow



Helt fra vi var barn har vi lært – og blitt oppfordret til – å snakke, men vi har aldri lært å lytte, og de fleste er skikkelig dårlige til det.

Legg merke til neste gang du hilser på noen du aldri har truffet før, de fleste er mer opptatt av å si sitt eget navn, enn å lytte til hva du sier. En venn av meg gjorde et eksperiment for mange år siden, og presenterte seg en hel kveld som “En bunt gulrøtter”. Ingen reagerte!

Stephen Covey beskriver i sin bok “De syv gode vanene” noen tidløse prinsipper for selvledelse og samspill. Søk først å forstå, deretter å bli forstått”, er den femte vanen. De fleste er mer opptatt av å få frem egne meninger enn å høre på hva andre har på hjertet. Veldig få lytter for å forstå, for å fange opp mulige nyanser som de selv ikke har tenkt på eller bare lytte fordi noen trenger å bli hørt.

3 måneder på lyttetreningsleir
Jeg liker å sette meg mål og trene på å finslipe ferdigheter. For en tid tilbake satte jeg meg som mål å lytte 70% av tiden når jeg var sammen med andre. Dette bestemte jeg meg for å gjøre i tre måneder. Jeg gruet meg litt, for jeg er jo glad i å snakke, men jeg var «on a mission» og var fast bestemt på å gjennomføre det. Det som slo meg var hvor interessant det var! Jeg lærte masse, fikk innblikk i folks tanker og idéer på en helt annen måte enn før. Jeg stilte spørsmål og ble trukket lenger inn i deres verden. Jeg ble beriket.
Her er et sitat fra boken til Covey som jeg minner meg selv på med jevne mellomrom:

Når jeg ber deg om å lytte, og du begynner å gi råd, har du ikke gjort det jeg ba deg om.
Når jeg ber deg lytte til meg, og du begynner å fortelle meg hvorfor jeg ikke bør føle slik, tramper du på følelsene mine.
Når jeg ber deg om å lytte, og du føler at du må gjøre noe for å løse problemet mitt, har du sviktet meg, selv om det kan høres merkelig ut.
Lytt! Alt jeg ber om er at du lytter, ikke at du sier eller gjør noe – bare hør på meg.
– Ralph Roughton.

Innen coaching snakker vi om tre nivåer av lytting: Subjektiv, objektiv og global lytting.

Subjektiv lytting: Her er vår indre dialog aktiv. Det handler om deg og ditt, du har fokus på egen indre stemme, og det gjør at du ikke hører ordentlig etter.

Objektiv lytting: Her har du all oppmerksomhet rettet mot den som snakker, alt rundt er koblet ut. Du er oppmerksom på stemmeleiet, og hører mer enn bare ordene, du er oppmerksom som det som ligger under budskapene.

Global lytting: Du tar inn alt! Du er var på hva slags energier det er her. Hva er det usagte? Hvis du kommer inn i et rom hvor det er trykket stemning, merker du det med én gang. Du lytter til det som foregår rundt, det er som om du har antenner, og du tar inn det som foregår. Når du sier noe selv, er du var på hvordan vedkommende vil oppleve det.

Det er en sjelden luksus å bli lyttet til med full oppmerksomhet, på en måte som gjør at du får lyst til å fortelle mer. Teknologien har nok mye av skylden for det, da den griper mer og mer inn i hverdagen vår, og tar stadig større plass på bekostning av reelt tilstedeværende nærvær. Men det er jo vi som er ansvarlige for hvordan vi benytter teknologien. Vi har alle godt av å reflektere over hvordan den påvirker oss og vår kommunikasjon.

Neste gang du snakker med noen, det være seg via skjerm eller fysisk, vær bevisst på å lytte aktivt med hele deg, og legg merke til hvilken effekt det har på relasjonen.

Maya Angelou sa det så bra: “I’ve learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.”

Lytte til!

 

Install procedure

CAUTION – This is a “Distributor” linked IOR post updating in real time to Distributed Sites YK,MDF,TIC,OCC,HUR 

Distributor Pull content
Distributor External Connections
Distributor Settings


Items in progress:
• Shared Custom CSS Revisions upadtes and rollbacks across sites
• Shared install procedure and shortcuts page
• WP Admin toolbar customizations
• Shortcodes in ACF: insert errors | /frontpage /posts/article1 yzatkirvell.com/grid-based-acf-post-inserts/
• Upload copy website : IOR not downloadable > Support from WP | downloaded. The paste requires WP intervention.
Distributor : Cleans the HTML + Freezes the Shortcodes if reliant upon Post Content. Use ACF!!!
• Content restrictions and membership access tests. Current choice, Profile Press.
• Missing templates in BEAVER BUILDER!!!!
• Core Snippets library (see below)


  Resolve OceanWP unwanted underlines -› css snippet
/* Resolve OceanWP unwanted underlines -› css snippet */
.single .entry-content a, .page .entry a {
text-decoration: none !important;
}
.single .entry-content a, .page .entry a:hover {
text-decoration: none;
}
/* WP.org · OWP support |  Snippets */

Broadcast | Syndicate posts to other sites wordpress.org/plugins/threewp-broadcast

Site Theme -› Ocean WP
· Do not update, the latest versions generate css erroneous elementor underlines | Needs fix >
· Ocean WP Child Theme | Edit functions.php
Beaver Builder Agency + Beaver Themer
· BB_Th_Layouts
· BB_Templates
· BB_Th_Rows
· BB_Th_Cols
· Th_lay10_menu_g
Content Views Pro
· Content Views
Site Origin CSSCustom CSS
Code Snippets   | WP.org Code-snippetsEdit Snippets
– Key snippets | Disable WordPress.com admin bar (to enable) | CV Pro Filter force to reload id=7

[ wpbb post:acf type='wysiwyg' name='acf_excerpt']

https://fontawesome.com/icons?d=gallery&p=9&m=free

Great article on custom elements/tags

Innsikt 42 2021 | Det har aldri vært lettere å bygge nettverk enn det er nå

Syns du pandemien gjør det utfordrende å bygge og vedlikeholde nettverk? Tilt hodet og innta et annet perspektiv: Koronaen har gjort at de fleste av oss er sultefôret på menneskelig kontakt. Derfor har det aldri vært lettere å innlede eller bygge relasjoner.
Du har sikkert hørt det før, det er viktig å bygge nettverk. Vel og bra, men hvordan gjør du det i disse koronatider hvor alle sitter hver for seg på hjemmekontor og vi er forhindret fra å ha fysisk kontakt?

Å bygge nettverk kan være spesielt krevende for de unge som inntar yrkeslivet nå, fordi de aldri har fått anledning til å være fysisk på kontoret, og de har kanskje ikke rukket å etablere så mange relasjoner ennå. Mange har studert i utlandet, og har ikke et nettverk hjemme.

Samme mekanismer
Trøsten er at når det gjelder relasjonsbygging er det er mange av de samme mekanismene som gjelder på nett som fysisk, og det er mye enklere enn du kanskje tror. Annette Simmons, forfatter av The Story Factor sier det slik: «Husk at alle du møter opplever et underskudd på oppmerksomhet.»
Vi er sultefôret på menneskelig kontakt for tiden, og det har aldri vært lettere å innlede eller bygge relasjoner enn nå.

Ingrediensene
Så hvordan gjør du det da, helt konkret? Ingrediensene i oppskriften på å bli en god relasjons- og nettverksbygger er nysgjerrighet og et åpent sinn. Vis ekte interesse for andre, still gode og relevante spørsmål som gjør at den du kommuniserer med får lyst til å fortelle, og lytt oppmerksomt.

Vi har alle et behov for å bli sett og hørt. Det er en sjelden luksus å bli lyttet til på den måten, det styrker båndene dere imellom på rekordtid og det gir en god følelse for begge parter når du får i gang en god samtale.

For at en relasjon skal være bærekraftig over tid, trenger den næring og gjensidighet. Det er fascinerende hva som skjer i en relasjon når du flytter fokus fra deg selv og over til den andre.

«Som du sår skal du høste»
Et velfungerende nettverk er en arena hvor vi vil hverandre vel og gjør hverandre gode. Grunnprinsippet «som du sår skal du høste» gjelder i relasjoner og nettverk som i mange andre sammenhenger i livet. Vær raus og villig til å bringe noe til torgs, uten å føre regnskap og forvente noe tilbake. Det kommer, ha tålmodighet!

Nettverk er alt. Spesielt med min bakgrunn, har jeg all grunn til å si det! uttalte Gunnar Kjakan Sønsteby, motstandsmann under krigen, og en del av Oslo-gjengen sammen med Max Manus.
I hans tilfelle betød nettverket hans forskjellen mellom liv og død. Det er sjelden så dramatisk for oss, men i overført betydning kan det bety liv eller død for din virksomhet hvis du ikke evner å knytte nye kontakter, bygge gode relasjoner med kunder, potensielle kunder, medarbeidere og samarbeidspartnere.

70% lenger
Ingen av oss er noe særlig tess alene, alle kommer vi mye lenger sammen. Det er en grunn til at gjess flyr i V-formasjon. Når hver gås slår med vingene, skaper den en oppdrift for fuglene som følger etter. Ved å fly på denne måten, skapes det en synergieffekt på 70%. Dette vil si at flokken kan fly 70% lenger enn hva en enkelt gås kan klare alene.

Jeg har lyst til å dele en enkel modell med deg, som jeg benytter når jeg holder kurs i møteledelse.

Kilde: Line of sight.

Tversoversløyfen er en metafor og en god påminnelse om at vi har en jobb å gjøre både før og etter et hvilket som helst møte.
I hvilken fase skapes størst verdi tror du? Som regel i oppfølgingsfasen.
Og i hvilken fase slurver folk flest? Du gjettet det: I oppfølgingsfasen.

«Vi burde møtes»
Jeg hører ofte: «Vi burde møtes», og så skjer det ingenting. Da går du glipp av muligheter! Det er lett å skille seg positivt ut når du er bevisst på å følge opp dine relasjoner. Gjør det til en vane å legge dem inn i dine kontakter umiddelbart, noter hva dere snakket om og følg opp med en hyggelig mail.

Send gjerne link til en artikkel eller en video om et tema som interesserer vedkommende, og følg opp ved å ta initiativ til en ny digital kaffekopp. Relasjonen styrkes til glede for begge parter.
Min erfaring er at hver gang jeg har en samtale med noen, med nysgjerrighet og et åpent sinn – det være seg fysisk eller digitalt – så er det berikende. Jeg lærer noe, får nye perspektiver og blir inspirert. Det er noe med dynamikken som oppstår og det minner meg om ordene til Stig Hjerkinn Haug i Stig og Stein, som jobber med kreative prosesser: De beste idéene er de som ikke kan spores tilbake til én person.”

LinkedIn
LinkedIn er en utmerket kanal for å bygge nettverk, og de fleste setter pris på en positiv oppmerksomhet som en henvendelse. Finn noen du har lyst til å bli kjent med, og hvor det er lav terskel for å ta kontakt. Det hjelper gjerne at dere har felles kjente, har gått på samme universitet eller har noen av de samme interessene.

Lik, kommenter og del noe vedkommende har skrevet, det setter folk pris på. Du kan også plukke opp tråden med en tidligere kollega eller bekjent som du ikke har sett på en stund.

Ta initiativ ved å sende en invitasjon til en digital kaffekopp, og se hva som skjer. Lykke til!

PS. Et godt sted å starte kan være tilt.works ettermiddagsmøter hver tirsdag.

Håper at disse tipsene vil være nyttige også for deg.

Denne artikkelen ble opprinnelig publisert på til.work 3. februar 2021. Misjonen vår er å tilte hoder mot et mer bærekraftig næringsliv.

Catherine ;o)

Opplæring

Hallo Catherine

Jeg coacher mange dyktige kvinner og menn som strever fordi de føler at de skal prestere på topp på alle områder samtidig. Det er ikke bare alle oppgavene på jobb, men i tillegg har mange flere verv som FAU, styrearbeid og idrettslaget til barna (og det er gjerne de samme som stiller opp gang på gang!). De sliter seg ut og regnestykket går simpelthen ikke opp – det er ikke nok timer i døgnet til å levere på det nivået de krever av seg selv! Intensjonen, som i utgangspunktet er positiv, ender opp med å gå utover både prestasjon og trivsel. Det kan være krevende – men helt nødvendig – å lede seg selv i dette grenseløse arbeidslivet som Irmelin Drake kaller det. Hun har en doktorgrad i ledelse fra NHH og forsikrer oss om at:


Dette er ikke frustrerende

Tilbakemelding1

  Tilbakemelding fra kursdeltaker | Lege Ellen Ræstad var på Gi Faen kurs for flinke piker


Ellen har funnet sin metode!

Takk for veldig fint kurs!

«Som lege i disse koronatider er det nødeløst hektisk, og det var godt å få litt nye impulser rett hjem i stua. Jeg har nytte av å sette grenser, si nei med stil og påminnelsen om å verne om egentid».


Catherine bekrefter at det kan være krevende – men helt nødvendig – å bli god til å lede deg selv i dette grenseløse arbeidslivet. Skal du klare å prioritere gjelder det å mestre kunsten å sette grenser med stil, slik at du frigjør tid til det aller viktigste.


Innsikt 41 2020 | Sett grenser med stil!

Prioritering er vanskelig for mange. Er du blant dem som kvier seg for å si nei, både på jobb og privat? Synes du at det er vanskelig å sette grenser, uten å ha dårlig samvittighet? Ender du opp med å stå på til alle døgnets tider og forsake deg selv fordi du prioriterer alle andre? Du er ikke alene. Her er noen tips som kan hjelpe deg til å frigjøre tid, og få en mer balansert hverdag.

Jeg coacher mange dyktige kvinner og menn som strever fordi de føler at de skal prestere på topp på alle områder samtidig. Det er ikke bare alle oppgavene på jobb, men i tillegg har mange flere verv som FAU, styrearbeid og idrettslaget til barna (og det er gjerne de samme som stiller opp gang på gang!). De sliter seg ut og regnestykket går simpelthen ikke opp – det er ikke nok timer i døgnet til å levere på det nivået de krever av seg selv! Intensjonen, som i utgangspunktet er positiv, ender opp med å gå utover både prestasjon og trivsel. Det kan være krevende – men helt nødvendig – å lede seg selv i dette grenseløse arbeidslivet som Irmelin Drake kaller det. Hun har en doktorgrad i ledelse fra NHH og forsikrer oss om at:


Små grep kan gjøre en stor forskjell
En kunde av meg som jobber innen omsorgsbransjen fikk seg en skikkelig aha-opplevelse da hun skjønte at hun kunne sette premissene for når hun snakket med pårørende. Før spurte hun alltid når det passet for dem å møtes, og da ble det mye kvelds- og helgejobbing. Hun var sliten, 100% sykemeldt og tenkte: “Dette må jeg ta til meg. Bli mer tøff, si nei og slutte å være flink pike”. Hun gjorde en liten endring som fikk stor betydning for hennes livskvalitet, uten at det gikk utover kvaliteten av det hun leverte. Hun begynte å spørre når det passet innenfor hennes arbeidstid (kl. 10, 12 eller 14?). I sin mail til meg skrev hun videre: “Nå begynner jeg å skynde meg sakte tilbake til jobb, og jeg merker at jeg jobber med å sette grenser og si nei”.


Harvard Business Review har i sin siste utgave en rekke artikler om hvordan få til en bedre balanse mellom jobb og privat, noe som er særlig krevende i disse hjemmekontor tider, hvor grensene viskes ut og er diffuse.


Her fant jeg mye ny inspirasjon til mitt “Gi faen kurs for flinke piker” eller “Rehabiliteringskurs for det sykt perfekte” som datteren til en kunde av meg kaller det.

 

  1. Identifiser det du vil si nei til. Reflekter over og anerkjenn det som er viktig for deg. Velg bevisst hvor du vil bruke tiden din.
  2. Vis takknemlighet. Folk spør fordi de stoler på deg. Takk dem for at de tenkte på deg, og husk at det betyr ikke at du er på vei til å si ja.
  3. Du avviser kun forespørselen – ikke personen som spør, gjør det klart. Du sier nei med stil når du kommuniserer høflig og vennlig. Det bringer oss til neste punkt.
  4. Forklar hvorfor og vær ærlig. Det er viktig at du finner dine egne ord som passer til situasjonen, men her er noen eksempler. “Så hyggelig at du spør, jeg skulle gjerne ha hjulpet deg. Akkurat nå er jeg midt oppi noe som krever all min tid”. “Begeret er fullt for øyeblikket, jeg beklager”.
  5. Vær like bestemt som de er pågående. Noen gir ikke opp så lett, og prøver å presse deg. Gi deg selv tillatelse til å være like bestemt som dem. Det vil de respektere deg for. “Jeg ser at du ikke gir deg så lett, og det samme gjelder for meg”. “Jeg jobber med å bli tydeligere på å sette grenser når det blir for mye ellers brenner jeg meg ut, og det er ingen av oss tjent med.”
  6. Tren til det faller mer naturlig. Velg noen enkle, lav-risiko situasjoner som du kan trene på (si nei takk til en dessert, når en selger ringer, når en venn spør om dere skal møtes og du ikke har overskudd).
  7. Juster forventninger i forkant. Du har kanskje noen gjengangere som ofte krever din oppmerksomhet. Det er lurt å si fra på forhånd, da gjør du det lettere for dem å akseptere et nei. “Nå går jeg inn i en travel periode…”.
  8. Vær forberedt på å gå glipp av noe. Bekjemp FOMO (Fear Of Missing Out). Trøsten er at når du sier nei til noe, sier du samtidig JA til noe annet som er enda viktigere og mer verdifullt for deg.
  9. Styrk ditt mot. I starten vil du kanskje føle at du skuffer andre, at du ikke lever opp til deres forventninger, slik du alltid har gjort fordi du alltid tidligere har sagt ja. Husk da at du fortsatt vil være en god venn, du vil fortsatt gjøre en god jobb, og du vil fortsatt bli satt pris på. Du kan også hente styrke ved å tenke på at du inspirerer andre som har hatt det på samme måte som deg, til å prioritere sin tid og få en bedre balanse i livet.

Håper at disse tipsene vil være nyttige også for deg.

Gratis webinar!
Mandagene 18. og 25. januar kl. 20 skal jeg ha gratis webinar: Kunsten å gi f*** for flinke piker. Hvis du eller noen du kjenner kan ha glede av litt påfyll og noen gode verktøy, så send meg gjerne en mail slik at du får invitasjon: catherine@ticato.no

Du kan også videresende denne e-posten. Webinaret gir tips til hvordan du kan gå inn i det nye året med litt lavere skuldre, og en bedre balanse i hverdagen.

Du finner tidligere utgaver av Innsikt her.

Takk for at du tok deg tid til å lese, det setter jeg stor pris på. Benytter anledningen til å ønske deg alt godt for 2021.

Catherine ;o)

Gi Faen Kurs

  Gi faen kurs for flinke piker | Du er mer enn god nok, stol på det!


Hva du kan forvente…


• Økt selvfølelse og selvtillit
• Tro på deg selv og dine egne evner
• Mindre frykt og tørre mer/mer «guts»
• Ta ut ditt potensial




Gi F0
Gi F3
Gi F4
Gi F1
next arrow


Kjenner du deg igjen i noe av dette?


• Er du lei av å være flink pike?
• Bruker du mye tid på å gruble over det som har vært, eller bekymre deg for det som kanskje kan komme til å skje?
• Hender det at du tviler på om du er bra nok?

Da er dette kurset for deg!

▷ Les mer om kurset her ..

Innsikt by Disney

This content is password protected. To view it please enter your password below: