Innsikt 44 2021 | Slutt å kaste gelé

Sitatet til den franske forfatteren Voltaire «Hemmeligheten ved å kjede folk, er å fortelle alt» var sant på 1700-tallet, og det er enda mer relevant i dag. Vi har hørt det før: «Less is more», men hvor ofte tar vi det innover oss, og former våre budskap deretter? Det handler om kunsten å velge bort: Noe må gå på offerbålet, for at det som står igjen skal være tydelig.




The Jelly Effect
Vi vil så gjerne fortelle alt, og da drukner hovedbudskapet! Metaforen forfatteren Andy Bounds bruker er: ”Business people say too much irrelevant stuff. It’s like filling a bucket with jelly, and flinging it at the other person, hoping some of it will stick.” Slutt å kaste gelé!

Daglig blir vi bombardert med en mengde irrelevant informasjon, det er for mye støy. Hvor mange av oss har ikke opplevd å bli utsatt for dårlige presentasjoner eller foredrag hvor vi etter få sekunder forstår at vi nok en gang vil komme til å kjede oss til døde?

En firmapresentasjon starter gjerne med: «Vi er representert i 20 land, og har 1000 ansatte, bla bla bla …». Gjesp, hvem bryr seg? Det eneste kunden er opptatt av er «What’s in it for me?», på hvilken måte kan dere hjelpe meg? Hva sitter jeg igjen med etter at du har gjort jobben? Hva vil jeg få, helt konkret, ut av å inngå en avtale med ditt firma? Hva er verdien for meg? Kutt ut «corporate crap» og kom frem til poenget raskt, før du mister folks oppmerksomhet.

Jeg siterer Hans Geelmuyden: Det er lett å snakke, men vanskelig å få sagt noe. Ja, vi var mer ordknappe før i tiden. Fader vår og De ti bud består av få ord (hhv. 67 og 75 ord). Den amerikanske uavhengighetserklæringen består av kun 300 ord. Her veiet man tydeligvis sine ord på gullvekt. Dette er tekster som har betydd mye for mange mennesker i mange år, men hva med et EU-direktiv om karamellimport? 24.911 ord!



Tips for å spisse budskapet
Her er noen tips som kan hjelpe deg til å spisse budskapet ditt:
Når du skal kommunisere – det være seg skriftlig eller muntlig – tenk igjennom og skriv ned:

1. Målet ditt: Hva ønsker jeg å oppnå med dette møtet, denne mailen eller dette foredraget – helt konkret?

2. Hovedbudskapet: Essensen i det jeg vil formidle, destillert ned til én setning. Tenk på en saus, den blir langt bedre når den blir redusert.

3. Ønsket etterlatt inntrykk: Hva vil jeg at folk skal tenke, føle og kanskje til og med gjøre når jeg har formidlet budskapet mitt?

Har du disse tingene klart for deg, og du har skrevet dem ned, er sjansene mye større for at du når igjennom med ditt budskap.


Tenk på gelé-effekten neste gang du tar ordet, og sørg for å være kort, konsis og verd å lytte til.